Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ta mig f*n - en plan!

Sparplaner och planering. Utan ett genomförande är all planering meningslös. Det är hur lätt som helst att sitta och plita ner sparsiffror och budgetar om man sedan inte orkar genomföra dem. Och jag talar definitivt i egen sak eftersom jag är rätt värdelös på 'genomförandedelen' medan jag är jätteduktig på 'planeringsfasen'.

Men vad göra? Hur fixar man del 2? Antagligen finns det lika många böcker om det som det finns böcker om matlagning. Men jag har koll på en prima, enkel variant som det knappast krävs någon bok att luta sig mot. Jag har då inte själv hittat på den men för saks skull kallar jag den för 'Per Pennings tänk & fixa' :)
  1. Du ska skriva ett övergripande mål enligt formen 'Mitt mål är..'
  2. Du ska också skriva varför du vill uppnå målet.
  3. Du ska definiera när målet är uppnått.
  4. Du ska ge dig själv en belöning när målet är uppnått.
  5. Du ska skriva en handlingsplan.
  6. Du ska definiera framgångs- och riskfaktorer.

Det var det hela! Eventuellt delar man upp ovan i delmål om målet är stort eller tar lång tid att uppnå. Skriv sedan ut planen och ha den i fickan!

Nedan följer ett exempel på en bantningsplan (inga pengar i detta exempel, man måste variera sig lite).

Per gå ner i vikt-plan

Mål:
Jag väger 76 kg den 23 december 2008 för att jag ska trivas bättre med min kropp.

Definitioner:
När vågen på morgonen visar 76 kg är målet nått.

Hur ska jag fira?
När jag uppnått mitt mål unnar jag mig en uppsättning kläder.

Min första handling:
Mitt första steg är att helt sluta med sötad läsk, kakor och godis.
Mitt andra steg är att äta regelbundet.

Vad hindrar mig från att lyckas?
Blodsockret faller för mycket.
Att jag gillar choklad.
Att jag tröstäter.
Att jag äter för stora portioner.
Att jag äter fel mat.

Vad hjälper mig att lyckas?
Att äta regelbundet.
Att bara äta mörk choklad.
Att jag ska se positivt på omständigheterna.
Att jag tar mindre portioner, äter långsamt och inte äter upp.
Att jag äter mat som inte är för fet, söt eller onyttig.

Kommentarer

  1. Och jag som precis satt och resonerade kring att jag kanske får "unna mig" en belöning om jag lyckas med mitt eventuellt blivande jobb och höjer lönen. Då ska jag göra en mållista som din, och så kan jag legitimera min belöning.

    Din låter som en väldigt bra plan. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Ett annat sätt att säga det på:
    Mål utan handling är dagdrömmar.
    Handling utan mål är mardrömmar.

    En annan sak jag tror man gör är att man flyttar på målet när man lyckas lite grann, och så blir man aldrig nöjd.

    SvaraRadera
  3. Finanskvinna - klart du är värd en belöning om du lyckas få ditt nya jobb! :)

    Kerla - ett bra uttryck, det ska jag komma ihåg. :)

    SvaraRadera
  4. Ahh, jag gillar planer! Jag är också expert på att planera, sen kan det ju vara så trist att genomföra så det kan hända att man hittar på en ny plan istället ;). Svårt att få ändan ur vagnen s a s.

    Förresten har jag ytterligare ett förslag till sista punkten, vad som hjälper för att lyckas: Träning! Träning är ett suveränt verktyg för att få ordning på matvanorna faktiskt! Man slutar vara sugen på olämpliga saker, man blir sugen på "rätt" saker (så'nt som lax och ruccola och så, och inte lakrits och en massa choklad även om det också har sin begränsade plats i livet ;)).

    SvaraRadera
  5. Låter som ett bra sätt att lägga upp sin plan på. Personligen har jag svårt med långsiktiga mål så jag får väl ha lite delmål på vägen. Har ju lyckats sluta äta godis i alla fall. Nästa grej får bli att lägga upp ett mål gällande mina stackars finanser.

    SvaraRadera
  6. Per Penning,

    Hur lång är du? (Nyfiken)

    Carolus

    SvaraRadera
  7. Alltså, detta var ett exempel, Helge! ;)

    SvaraRadera
  8. Oops! :o

    :-)

    Carolus

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg