Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Till livbåtarna!

Det låter tokigt men är kanske inte så förvånande. Goda råd om hur du ska göra med dina investerade pengar hittar man i princip överallt just nu. Och det är då tokigheterna blir tydliga.

Som rådet:
Har du aktierelaterat sparande? Behöver du pengarna nu? Sälj.

I min lilla ekonomibubbla är denna mening en ren motsägelse. Att spara i aktier med slantar du behöver nu? Om det hade varit fonder hade till och med det låtit vanskligt i mina öron, men aktier?

Att spekulera i aktier med pengar du behöver ska du inte göra. Alls. Du ska kunna förlora alltihop. Att bibehålla ett kapital i aktier ända fram till den dag du avser att sälja dem är heller ingen bra idé, utan betydligt bättre är att vikta över dem i 'riskfritt' sparande under en lite längre period. Tycker jag.

Betydligt bättre är råden att göra en egen riskanalys kring sitt sparande:
  • Hur mycket är jag beredd på att förlora?
  • Hur mycket skall jag lägga på låg risk?
  • Hur mycket på hög risk?
  • När skall jag gå ur?
  • Och till vilken kurs?
  • När skall jag köpa in mig igen?
Som jag tjatat om tidigare; när det gäller aktier så spekulerar jag inte och säljer inte, jag endast köper vad jag finner vara 'en bra vara till ett attraktivt pris'. Just nu är priserna på väg ner, tycker jag är kul. Den dag jag ska njuta frukterna av mina aktier så tänker jag mjuklanda enligt ovan genom att sälja av i omgångar och säkra kapitalet.

Kommentarer

  1. Hej!

    Efter att ha läst ditt inlägg tror jag att du kommer att verkligen uppskatta "The Single Best Investment" (du får lite vatten på din kvarn).

    För övrigt vill jag bara tillägga att många av dina inlägg berör mig. Tycker själv att jag har tappat fotfästet lite, dvs att privatekonomin får lite för mycket uppmärksamhet på andra tings bekostnad. Samtidigt kan man ju inte leva vind för våg heller (eller det kanske man skulle testa? :-))...

    Apropå dina tidigare arbetsplatser, helt otroligt... Befinner mig själv på en extrem arbetsplats med mycket personliga motsättningar och intrigerande...

    Att se vuxna människor bete sig på de sätt de faktiskt gör här hos oss är sorgligt och inger inte speciellt mycket hopp.

    Får akta mig så att jag inte blir "smittad"...

    Carolus

    SvaraRadera
  2. God morgon!

    Låter som du har sunda tankar om din ekonomi.

    SvaraRadera
  3. Carolus, jag blir verkligen sugen på den boken. Blir nog en beställning i dagarna. :) Angående ditt jobb; det finns gott om vuxna människor som inte vuxit upp. Sorgligt men sant. Och de finns överallt, på alla arbetsplatser. Hoppas du kan hitta en bra väg mot en sundare arbetsplats, jobbet påverkar en mycket.

    Finansmamman, det var roligt att se dig här, din blogg är en av mina dagliga besök. :)

    SvaraRadera
  4. Visst är det helt galet? Det kommer tokiga råd hela tiden. Intressantast för min del (som har en del bolån rörligt) är att för tre-fyra veckor sedan fick man uppmaningen från alla "experter" att binda bolånen. Nu är det exakt tvärtom. Tur jag inte som andra litar på de sk. "experterna" hela tiden utan tänker liiiite själv! :)

    SvaraRadera
  5. Säker ekonomi, jag har också läst råden om bolåneräntor och jag är verkligen trött på alla dessa 'experter' som spelar tärning om våra pengar.

    SvaraRadera
  6. Just det rådet är ju helt underbart på ett annat sätt.
    Om du har pengarna i aktier och behöver dem nu, ja då har du inte så mycket att välja på än att sälja aktierna... Eller hur? Stating the obvious lixom.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg