Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

I väntan på förväntan

Skrev vid ett tillfälle om rättvisa och orättvisa. Att det förra inte existerar utan bara det senare. Att livet börjar så och slutar så. Och jag fick många intressanta kommentarer kring ämnet.

Vad har detta med pengar att göra, frågar du dig kanske? Jo, jag påstå att det absolut handlar om ekonomi eftersom det handlar om attityd. En människa som med jämnmod kan se att livet är orättvist blir automatiskt starkare. Det uppstår ingen förväntan. Och det hänger ihop hela vägen. Men det är en svår konst att lära sig.

Life skrev en mycket rörande kommentar till ovan inlägg kring hur hennes dotters skolutflykt gick ifrån en porlande förväntan till en djup besvikelse. Och det känns som en kniv i hjärtat hos en förälder att se sitt barn ledset och försmått. Och det är ändå.. ..livet.

En förväntan är något vi skapar inombords. Det kan vara en semesterresa, en fest eller kanske en fonds utveckling. Och en förväntan som inte infrias övergår alltid i en besvikelse.

Så, menar jag då att man ska slänga alla förväntningar överbord och se alla framtida företeelser som smärre katastrofer? Att semesterresan blir en skilsmässa, att festen blir astrist eller att alla mina fonder alltid går i botten? Nej, inte riktigt.

Vad man måste göra är att vara en realist. Att verkligen försöka bedömma det som komma skall och skapa sig en rimlig förväntan. En förväntan som har goda förutsättningar att infrias ger ingen besvikelse, utan bara tillfredställelse - även om det är en modest förväntan. Jag tror att små förväntningar i vardagen sätter en guldkant på tillvaron.

Ständiga förväntningar som inte infrias skapar en attityd till att allt är orättvist. Vilket i bästa fall leder till sorg eller frustration, i sämre fall till apati eller kriminalitet.

Visst, det är mänskligt att känna förväntningar. Barn gör det - vuxna gör det. Men när det blir kontraproduktivt, inte tillför något åt en själv, det är då man bör fundera. Och även hjälpa sina barn att fundera.

En av nycklarna till det där åtråvärda rummet 'Lycka' är Självkänsla. En annan är Självförtroende. Men en tredje är Förväntan, det är jag övertygad om.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Själv har jag alltid högt uppskruvad förväntan och brakar med ansiktet före in i betongväggen gång på gång :D

    SvaraRadera
  2. Jag börjar förstå att även det fördelaktiga är tänkbart när jag planerar. Men det hindrar inte att jag alltid har en plan b, c och så vidare om så krävs. Det går inte alltid som man vill exakt på en gång, men om man inte ger sig brukar det bli bra ändå.

    Det tycker jag alla barn borde få lära sig. Inte bara att livet är orättvist.

    SvaraRadera
  3. Nu börjar jag så smått fundera över om du är min försvunne tvillingbror. Eller om vi är födda i exakt samma stjärntecken. Eller kanske den andra halvan i en reinkarnation. Ja, nåt alltså. För det var sjutton vad vi tänker lika. :)

    SvaraRadera
  4. Själv har jag bilden att det stora problemet kring förväntningar hos de flesta är att de är fyllda av vad vi skulle kunna kalla "passiv förväntan", de drömmer, hoppas och tror en massa men anstränger sig inte nämnvärt för att förväntningarna skall infrias och mår därefter när illusionerna spricker.

    Jag slår därför ett slag för "AKTIV FÖRVÄNTAN". Ha gärna stora drömmar, planer, projekt och mål, men tro inte att något händer av sig själv, du måste aktivt skapa eller leta gynsamma omständigheter för att förväntningar skall kunna infrias.

    Sedan finns det såklart omständigheter man inte alls rår över. Och ja, då kan det vara "orättvisst". Men precis som du skriver PP, livet är orättvisst. Det är en bra utgångspunkt men hindrar inte att man aktivt anstränger sig för att utifrån utgångsläget ta sig till en bättre position varifrån man har nya möjligheter och men också problem.

    Tar mig friheten att rekomendera denna artikel av min kollega Ravenwood på conquest.se som kan relateras till bloggposten

    http://conquest.se/2008/02/20/20-livsprinciper-som-hojer-mannen-over-massan/

    SvaraRadera
  5. Jag är alltid glad i förväg. Annars kanske man aldrig får vara glad.

    Eller omvänt:

    Om man tar ut sorger i förväg kan man vara säker på att få ha dem.

    SvaraRadera
  6. Förväntan ... intressant det där. Men hur skulle man kunna förvänta sig annat än det allra bästa? Klart jag förväntar mig det! Men ingen kommer komma att ge mig det, jag får ju jobba för det såklart. Jag är nog inne på improves linje där med "aktiv förväntan".

    Passivitet och offermentalitet kommer inget gott av, och så tänker jag mig ibland "förväntan". Människor tror att andra ska uppfylla deras, ibland outtalade, önskningar. Det går ju inte. "Om det bara var si eller så", men det är det ju inte, om man inte ser till det!

    SvaraRadera
  7. Efter att ha läst några av dina inlägg tror jag att Napoleon Hill är något för dig.

    Hill är en kille som funderat en del på att bli rik. Jag har skrivit en del om honom på min blog, senast här http://www.blognyheter.se/coaching/?p=360

    En annan kille som du ska ha uppsikt på är Charlie Söderberg. Han beskriver hur viktigt det är med passiva inkomster; http://www.blognyheter.se/coaching/?p=330

    Men framför allt gäller det att ha roligt ha roligt. Se Borges efterföljare: http://www.blognyheter.se/coaching/?p=342
    Jag garanterar att du kommer att skratta.
    Hälsar Rolf

    SvaraRadera
  8. Sträckläst din blogg för att catcha upp!
    Kul att vara tillbaka!

    Mycket tänkvärda grejor du skriver...?!

    Hur går det med ekonomin??

    //KM

    SvaraRadera
  9. Många kloka ord. Du borde skriva en bok!

    SvaraRadera
  10. Kan man lägga till "tacksamhet" eller "förnöjsamhet" som en ingrediens i lyckokonceptet? Jag tror på att vara tacksam. Det är den sinnesstämning som gör mig lyckligast. Tacksamhet eller förnöjsamhet över vad man har i livet, över sina vänner, vad man uppnått,goda livsvillkor osv...
    Men man ska nog aldrig sjunka ner i tacksamhetsbomullen så till den milda grad att man slutar kämpa... en avvägning där, alltså...

    Hadegott!

    SvaraRadera
  11. Först - tack för era kommentarer, alla. :)

    Improve, du har en nog så viktig poäng. Det är ungefär som i uttrycket att 'jag har mer tur ju mer jag tränar'. Och är man aktiv i jobbet för att nå sina mål så är högre förväntningar i sin ordning. Jag ska läsa dina artiklar, Improve. :)

    Kerla och Plupp, det är bra att ni tänker i de banorna. Själv har jag en bit kvar innan jag hoppar upp ur sängen varje dag och tänker att 'idag blir den bästa dagen hittills'. Men jag jobbar på det. :)

    Rolf, tack för dina tips, ska titta närmre på dina länkar.


    Miss Golightly, speciellt förnöjsamhet känns som något bra. Det ska jag komma ihåg. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg