Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Jag - en förlorare

Ja, som jag sedan tidigare trott så är det arbetslösa, långtidssjuka, studenter, pensionärer OCH barnfamiljer som förlorar i inflationens spår. Och inflationen har, och är fortfarande, på tok för hög.

I genomsnitt ligger den på 3,2%, den högsta nivån på över 15 år. Och vi barnfamiljer drabbas extra eftersom maten skenat iväg betydligt mer.

Familjen Penning har dessutom 2 bilar där drivmedelskostnaden ökat med 18%. Jag kan inte klaga på detta, utan måste hitta lösningar genom att kanske flytta eller ha snålare bilar. Och köra mindra sidan om pendlingen.

Att bo i hyresrätt och sakna bil har varit helt rätt drag, inflationsmässigt.
Kan man förresten löneförhandla med inflationen som argument? ;)

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer

  1. Vi tillhör ju också förlorarna i inflationsökningens spår. Jag åker ju också bil varje dag, även om jag inte åker hela vägen till jobbet. Nu ska ju "pärlan" besiktas och jag har börjat förbereda mig på slutet.

    Det har gått så långt, att jag (nästan) har bestämt mig för att ändra mina vanor även om bilen går igenom besiktningen. Funderar helt seriöst på att ställa bilen så ofta som möjligt och promenera barnen till barnomsorgen och därefter mig själv till bussen.

    Jag har t o m kommit så långt att jag mentalt har börjat förbereda mig på detta även om det skulle regna hela våren och sommaren (vilket det naturligtvis inte ska).

    Jag lär väl få återkomma i ämnet ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har också funderat på inflationen som argument i löneförhandlingen. Iofs är det ju något som gäller för alla, men om man nu för en löneökning på 3,2 % betyder ju det ingenting. Man har endast bibehållen köpkraft. Arbetsgivaren bör alltså ge drygt 6 % för en verklig löneökning :-)

    SvaraRadera
  3. Jag funderar på om jag tänker fel, men för att inte få en negativ löneutveckling behöver man ett lönelyft på ca 5% vid 3% inflation då hälften försvinner i skatt, vilket är en verklighet för åtminstone 15% av sveriges staligt skattandes löntagare

    SvaraRadera
  4. Mmm jag "upptäckte" att vår familj är riktiga loosers vi med.. vi har villa, två bilar som, det snusas och vi har barn. Värre kunde det nästan inte vara. Fast en bil är på väg till föräljning skall bara göras 10000mil servicen.
    Det blir bussen nästa!
    En stolt blivande bussåkare

    SvaraRadera
  5. Ja, det ser mörkt ut i årets löneförhandling. Får jag 5% så blir det ju knappt jämnt skägg. :/

    Jag funderar på att byta jobb för att få en löne-boost.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg