Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Passiv och Aktiv

Eftersom jag fascineras över människorna som sliter med sin privatekonomi i TV3:s Lyxfällan så väntar jag med spänning på en uppföljning. Det borde finnas gott om kandidater för programmet?

En av programledarna, Charlie Söderberg, var i Lund och höll ett föredrag om ekonomiskt oberoende. Nu hade jag själv inte möjligheten att vara där men artikeln tyder på att Charlie tydligen läst 'Rich dad - poor dad'. Undrar vad han tar betalt för ett föredag, tro?

Intressant var dock det han kallar Aktiv utgift kontra Passiv utgift. Passiv inkomst kände jag ju till, men de här två begreppen var nya. Aktiva utgifter är sådana där du får energi av att spendera, passiva utgifter ger ingen energi tillbaka. Exempel på den förra är ett biobesök, exempel på den senare är hyran.

Så det dåliga samvetet behöver jag kanske inte dra fram då vi åker på skidsemester?

Sedan ska man tydligen omge sig med framgångsrika människor. Hur gör jag det? Hur kommer jag åt dem då? De umgås väl med än mer framgångsrika? En svår ekvation, låter som ett moment 22.

Kommentarer

  1. Det låter smart att dela upp utgifter i positiva och negativa, men "aktiv" och "passiv" känns inte som rätt benämning.

    Du kan ju umgås med framgångsrika människor på nätet om inte annat. Jag har ett fåtal vänner och kolleger som är sparsamma och på väg att bli "framgångsrika", men de flesta är slösare utan eftertanke. Det gäller att lyssna på rätt människor beroende på ämnet.

    SvaraRadera
  2. Du kan gå med i Frimurarna eller Rotary, kanske? Håller annars med Skilling Banco om att man kan träffa på framgångsrika/förebilder på nätet.

    SvaraRadera
  3. Vilka framgångsrika personer omger ni er med? Chefen? Kungen? Mamma? :)

    SvaraRadera
  4. Det där med att omge sig med "framgångsrika människor" ger jag inte mycket för...

    Gillar inte alls termen, då den i det här sammanhanget syftar på rikedom i någon form. Missförstå mig rätt, jag är inte alls emot att folk vill tjäna pengar eller förbättra sina ekonomiska situationer. Tvärtom!

    Tror dock att det är mycket viktigare att omge sig med glada, positiva och inspirerande människor... Som tur är är jag gift med en sådan person! :-) (Vad hon får ut av en cyniker som jag är dock oklart! =))

    Precis som du skrev i ett annat inlägg, Per Penning, är det lite för mycket amerikansk "hjälp till självhjälp" över det rådet enligt min mening.

    De människor jag beundrar (i min omgivning eller på håll) är trevliga, charmiga, intelligenta, godhjärtade och inte rädda för att stå för vad de tycker (det sistnämnda ska inte tolkas som "motvalls käring", snarare att de har civilkurage att säga ifrån när något är orätt).

    Faktum är, återigen, att jag är gift med en sådan person. Vilken sabla tur jag haft på den fronten! (ta i trä!). Beundrar verkligen min hustru!

    Ja, ja... Blev visst en lovsång till min hustru av det hela. :-)

    Mvh

    Carolus

    P. S. "Frisk ekonomi" är en person jag inte alls träffat, men som jag känner mycket stor respekt för. Vilken gnista!

    SvaraRadera
  5. Carolus, helt rätt. Frisk ekonomi är en fascinerande kvinna med en mycket trevlig blogg.

    Även jag är gift med en kvinna jag beundrar mycket. Hon har alla de egenskaper som människor attraheras av; positivism, glädje och godhjärtad. Sicken tur man haft! :)

    SvaraRadera
  6. Oj - vilka snälla ord jag får läsa här, mina öron blir ju alldeles röda! :-)

    Tack så väldigt både Crex och Per - extra glad blev jag över hur ni beskriver era respektive. De kan vara glada att de har er, liksom vice versa! :-)

    SvaraRadera
  7. Oj! Jag är ju inte jätteframgångsrik så jag får väl hålla mig borta lite... :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg