Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Är du gammal nog att diskutera?

Jag känner en rejäl nyfikenhet på er, kära läsare. Det skulle vara intressant att veta vilka åldersgrupper som kommer hit och tittar. Och förhoppningsvis läser.

Jag har lagt en åldersundersökning här till höger, som jag skulle bli väldigt glad över om du ville besvara.

Det kan vara nog så väsentligt att veta om jag borde skriva om pris på hörapparater eller prisvärda kajalpennor.

Skämt åsido, själv är jag uppe i de gyllene fyrtio plus, och kanske mina läsare är det också, de flesta? Eller äldre?

Jag när en viss förhoppning om att framöver kunna locka till mig ungdomar som kanske vill lära sig hur illa det kan gå om man inte passar sig? Se mig som ett statuerande exempel, kanske?

Det finns ju en mängd väldigt bra ekonomibloggar som skrivs av människor i olika skeden av livet. Och som alla andra sanningar så är de privatekonomiska sanningarna olika i dessa skeden.

Bara för att jag kanske är äldre än en del andra ekonomibloggare, så sitter jag självfallet inte inne med några 'rätt' eller 'fel' som jag vill skriva någon på näsan med.

Däremot händer det inte alltför sällan att jag läser om 'sanningsägare' som har bestämda åsikter i ämnen som de inte har någon erfarenhet kring. Just nu rasar en barnbidragsdebatt på nätet, vilket jag inte deltar i. För inte heller i denna debatt finns det några tydliga gränslinjer vad som är rätt eller fel.

Och inte minst, vad vinner jag på att försöka övertyga människor om något de tror sig veta allt om, när det är det minsta de gör? Det lär de flesta människor sig också under sin levnadstid, men inte alla. Men en sak vet jag dock med säkerhet - jag har blivit klokare med åren. Och i varje skede av livet har jag tyckt att jag haft rätt. Och något år senare har jag skakat på huvudet åt mina gamla 'sanningar'. Säkert rynkar jag på pannan åt den här texten om några år.

'Sanningsägare' är den svåraste sortens människor att försöka diskutera med. De vägar lyssna och ta till sig argument. Och här spelar åldern ingen roll - de finns från vaggan till graven.

En trevlig helg på er!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Du har rätt i det du skriver. Den enda sanning som finns är väl att det inte finns några sanningar, vilket iofs är en sanning med modifikation ;-). Det tar ett tag att inse det, men när man insett den sanningen, har man möjlighet att ta in så mycket mera. Nackdelen är att saker och ting blir mer komplicerade.

    Och så sant som det är sagt ska detta skrivna nu inte tagas för den eviga sanningen.

    ;-)

    SvaraRadera
  2. hej!
    jag fyller 31år i November.

    SvaraRadera
  3. Yngst hittills.. Fyllde 20 i oktober.

    Mvh David

    SvaraRadera
  4. Tjipp, efter en kväll/natt/morgon på danshaket kände jag mig som 22 när jag gick ut, så här med sommartid, nyss hemkommen ... snarare 96 år ... men min verkliga ålder: 37 på det 38:e året i år.

    =)

    Ps. Skriv GÄRNA om kajalpennor, en favorit. Ds

    SvaraRadera
  5. Jag är och kommer alltid vara i mina bästa år, just nu är det 36, blir 37 senare i år.

    Håller inte med om att du enbart skulle vara ett avskräckande exempel, till skillnad från många så gör du ju något åt din situation. Men jag kanske missförstod? :)

    SvaraRadera
  6. Fyllde 38 år i februari, men det känns som om det vore igår jag visade var skåpet skulle stå på dansgolvet! ;-)

    Carolus

    SvaraRadera
  7. Plupp, du som är matematiker kan väl räkna ut sannolikheten för att du har rätt eller inte? ;)

    Life, kom du hem på MORGONEN? Partylejon!! :)

    Säker ekonomi, jag som avskräckande exempel handlar nog om att min insikt kommer (för) sent. :)

    Crex, trevligt att se dig här :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg