Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bila din tid

Nu tappar jag humöret igen.

Statens institut för kommunikationsanalys (Sika) kommer med en enfaldig rapport om att bensinpriset måste fördubblas fram till år 2020 för att utsläppsmålen för koldioxid i Sverige ska klaras. Men sluta nu, enfaldiga människor.

För det första - den svenska bilflottan är en av EU:s äldsta. Svenskarna har tillsammans med finländare de äldsta bilarna, något som miljön får sota för. En gammal bil kan motsvara utsläpp från 100 nya. Vad sägs om att premiera bilbyten? Och att straffa gamla stinkande vrak?

För den andra - Vi har 25 procent törstigare bilflotta i Sverige än i genomsnitt för EU. Bara genom att köpa mindre bilar löser vi mycket av klimatmålet. Premiera snåla bilar - beskatta tunga bilar mer. Hur svårt kan det vara? Titta exempelvis på alla tjänstebilar som rullar på våra vägar. Mängder av företag har ingen miljöbilpolicy utan stora, tunga, törstiga bilar med stora motorer är godkända och i sin ordning. Beskatta dylika tjänstebilar högre. Varför ge sig på barnfamiljerna?

För det tredje - varför skjuta på fel mål först? Kofisar är värre än hela transportsektorn. Köttindustrin står för 18 procent av växthusgaserna, mer än transportsektorn. Att framställa en enda hamburgare kräver lika stora resurser som att baka fem limpor bröd. Nej, det är väl ren lobbying som gör att rapporten ser ut som den gör.

Miljöminister Anders Carlgren tycks åtminstone ha en vettig åsikt i att istället för kraftigt höjda priser tror han på mer miljövänliga bilar och att styra över godstrafik till järnvägen.

För tusan - människor behöver bilen. Inte nödvändigtvis bränsletörstiga, stora bilar. Men personbilen behövs av många. Varför alltid försöka bestraffa bort bilkörningen? Varför inte lägga en koldioxidskatt på biffen? Jag anser att nissarna på SIKA är en samling koncentrerad inkompetens.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. glad jag inte har bil utan guts (skratt)

    SvaraRadera
  2. När folk inser vad det verkligen kostar så vaknar innovationsförmågan.

    SvaraRadera
  3. Off-topic, men härlig bild du hittat!

    (Dito om de äldre fotona i tidigare inlägg)

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  4. Det märkliga är att om man har en 30 år gammal bil så slipper man skatten på den. Hobbyfordon räknas det då som, vet många som köper sådana bilar och kör till vardags med, just för att slippa skatten.
    Var ligger miljötänket i det??

    //M

    SvaraRadera
  5. Ekonomisanering, jag insåg kort efter inlägget faran i feltolkningen. ;)

    Rakoon, vad anser du då om bensinpriset?

    Carolus, visst är den skön? Bilarna var vackrare förr.. :)

    Anonym, det är en bra iakttagelse - varför är det så? Veteranbilar bör inte undantas - varför ska de inte betala?

    SvaraRadera
  6. Hejsan,
    Jag haller med. Vilket vansinnigt forslag som troligen bara gor att Sverige tappar i konkurrenskraft och darmed skatteintakter. Deesa manniskor bor nog inom T-bane avstand. Flytta myndigheten till en mindre ort sa kanske forslagen blir mera jordnara!? Processen med effektivare bilar ar redan igang, folk som koper nya bilar koper smarta snala bilar och garna dieslar i allt hogre utstrackning. Dock skrotar man ju inte garna en val fungerande bil sa det tar val en 10-tal ar innan det blir fullt genomslag. Att Sverige har gamla och tunga bilar stammer. Delvis beror det nog pa att svenskarna koper lite dyrare kvalitetsbilar som haller langre. Och da hopper garna vikten upp lite. Om man sedan kopet Fiat som drar mindre soppa men som kanske bara haller halva "volvo-tiden" ar nog bra ur branslesynpunkt men kraver nog betydligt mera energin i tillverkningen dan bytningsfrekvensen okar. Att vi har gamla bilar har nog ocksa att gora med stt Sverige tappat i kopkraft jamnfort med manga andra Europesiska lander.

    Sedan tycker jag att man skall vaga CO2 utslappen mor hur mycket varje land kan "absorbera". Ett stort land som Sverige med mycket gront och lite manniskor borde kanske fa slappa ut mera CO2 per person. Vissa forksare sager att Sverige snarare bor ha ett hogre CO2 utslapp vilket skulle gynna skogens tillvaxt och darmed forbruka ytterliga CO2. Tyskland som ar mindre till ytan men med kanske 10 ggr med manniskor borde ha betydligt mindre utslapp per person eftersom deras natur troligen inte absorbera lika mycket som den svenska (per person raknat). Okenlander med lite fotosyntesvaxter bor ocksa ha mindre per person kvoter. Malaysia och Indonesien med stora tropiska djunglar behover nog sina CO2 mangder.

    Hoppsan, det blev lite langt...

    SvaraRadera
  7. Det är Tidningarnas Telegrambyrå som kräver fördubblat bensinpris. SIKA kommer i sin rapport fram till att bensinskatten inte bör höjas.

    SvaraRadera
  8. Anders Arnerlöf, min åsikt är att alltför många beslut i det här landet tas av icke representativa för landet i stort. Hade jag haft en t-bana hade jag tagit den, så klart. ;)

    Karriärmorsa, lite irriterad du med? :)

    Anders, vilka belägg har du för det? Kan du hänvisa mig till rapporten blir jag glad.

    SvaraRadera
  9. På finska betyder SIKA gris...Förklarar kanske en del....

    SvaraRadera
  10. Helt vansinnigt detta med drivmedelspriserna :(

    SvaraRadera
  11. Miljövänligt tips! Om man vill tjäna pengar, vara miljövänlig och få motion samtidig, så kan man ju köpa en cykeltaxi och hålla igång i sommar. Såg den första här i Stockholm idag.

    SvaraRadera
  12. Den största källan till koldioxidutsläpp idag är el-produktionen. Där borde EU jobba för att minska antalet kolkraftverk i europa och stödja renare energiframställning. Det som Anders Arnerlöf påpekar om absorptions effekten anser jag inte vara ett hållbart sätt att tänka, det finns ingen risk att något land idag skulle drabbas av koldioxid brist :)

    SvaraRadera
  13. Den största källan till koldioxidutsläpp idag är el-produktionen. Där borde EU jobba för att minska antalet kolkraftverk i europa och stödja renare energiframställning. Det som Anders Arnerlöf påpekar om absorptions effekten anser jag inte vara ett hållbart sätt att tänka, det finns ingen risk att något land idag skulle drabbas av koldioxid brist :)

    rikframtid.blogg.se

    SvaraRadera
  14. Jag håller med om det du skriver, och nyckeln är väl att beslutsfattare sitter i centrala Stockholm och aldrig använder bil, förutom någon exotisk sommartur ibland.

    Jag ogillar starkt den slöhet som ligger i att styra ekonomiskt med skyhöga priser. Men, politiker är helt enkelt inte tillräckligt kompetenta och kreativa till att föreslå något mer konstruktivt.

    SvaraRadera
  15. Det kan knappast anses vara någon mänsklig rättighet att till en billig penning ha rätt att förorena miljön och bidra till klimatförändringar.

    Bilister saboterar för kommande generationer. Så enkelt är det.

    Det är väldigt rimligt att straffskatta bort farligt beteende och onödiga resor med bil.

    SvaraRadera
  16. ville bara önska trevlig helg

    SvaraRadera
  17. De mest inkompetenta är Al Gore och hans anhang som har lyckats lura i en massa beslutsfattare att den helt ogiftiga och absolut livsnödvändiga gasen CO2 skulle kunna förändra klimatet.

    Eller, kanske snarare, Gorianerna är väldigt kompetenta på att lura folk.

    Två fakta: Isutbredningen på antarktis är nu ca 50% större än 1980.

    Sedan 10 år pågår en nedkylning av jorden.

    SvaraRadera
  18. Jag håller med dig till 100%. Det finns så många andra faktorer som spelar än just bilkörningen, men bort med alla gamla och stora bilar.

    Jag ser att du har ett flygplan i bakgrunden på bilden. Jag blir arg varje gång politikerna börjar bråka om att vi inte ska åka till Thailand :)

    SvaraRadera
  19. Hejsan!

    Tror att vi glömmer en aspekt i den här frågan...

    Bensinpriset var ett av de exempel som användes under den högskolekurs i nationalekonomi jag gick en gång i tiden..

    Vissa varor och tjänster är mycket priskänsliga, andra är det inte. På samma sätt är vissa kunder mer priskänsliga än andra. Om efterfrågan förändras marginellt om man höjer priset sägs efterfrågan på varan vara oelastisk. Priselasticiteten på bensin är mycket oelastisk. Om priset förändras uppåt kan man anta att efterfrågan inte ändras i motsvarande grad utan fortfarande i en proportionellt mindre omfattning. Varor som är prisoelastiska ger en mycket bättre utväxling om man höjer priset. Det är helt enkelt lönsamt att höja priset eftersom att få kunder väljer att avstå!

    Vad jag vill säga är att bensinpriset är ett enkelt sätt att få in lite extra stålar till statskassan.. Folket kommer i alla fall att fortsätta köpa bensin... Efterfrågan kommer inte att minska proportionerligt till höjningen.

    SvaraRadera
  20. simplicity, precis, det är mest en förtäckt skattehöjning. Ville man verkligen göra något åt utsläppen skulle man ju välja något som är lättare att påverkar.

    SvaraRadera
  21. Precis som anonym säger. Jag har god lust att köpa en 30 år gammal diesel som är gratis i skatt jämfört med min Saab 9-3 diesel som kostar ca 6500:- i skatt.

    En annan fördel är att man då skulle slippa alla som ligger och slickar en i baken när man kör då blåröken håller allapå behörigt avstånd.

    SvaraRadera
  22. Aononym, då lärde jag mig lite finska idag. :)
    Robert, privatbilister är alltid lättast att klämma åt.
    Min ekonomi, bra tips. Kör du i sommar i Sthlm? Jag åker gärna en runda. :)
    Rik framtid, min övertygelse är att svensk industri skulle kunna spara mycket el..
    Plupp, tyvärr känner jag mig ofta väldigt främmande i förhållandet till våra rikspolitiker. Stöpta i ungdomsförbunden, aldrig haft ett vanligt jobb..
    Tompalm, dessamma! :D
    Jag vet, fy - jag som hoppades på mer värme! ;)
    Svenne, helt rätt. :)
    Simplicity, du har säkert rätt och det gör mig.. ..trött. :(
    Mera kosing, det är åt skogen, ja.

    SvaraRadera
  23. jag vet: Eftersom solens aktivitet och instrålning till jorden just nu är den starkaste vi har mätt upp har jag väldigt svårt att tro att vi går mot en nedkylning av jorden, med eller utan växthuseffekten

    SvaraRadera
  24. Vad gäller den tredjepunkten kofisar.
    Det handlar inte om antingen eller, man bör knappast avstå från att göra förändringar bara för att det eventuellt kan finnas andra insatser som ger en större effekt.
    Nej, insatser bör göras på bred front.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg