Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Summering juli 2008

Då var det åter dax att göra månadsavslut. Poängen faller som följer.

De som mot förmodan väljer att titta på förra månadens summering kommer se att bostaden kraftigt nedvärderats. Detta beror på att jag frångått marknadsbedömningens värdering av den och ersatt den med taxeringsvärdet delat med 75%, vilket bättre reflekterar det belopp vi allra minst kommer att få ut vid en försäljning.

Det passar bra, eftersom jag ändå aldrig gillat glädjekalkyler. Jag värderar istället upp bostaden varje månad med 1% delat med 12 för att reflektera en låg inflation.

Bilarnas nedvärdering bygger på att de skrivs av på 5 år till noll kronor i restvärde, vilket också torde vara en pessimistisk värdering. Men vem vet? Bensinpriset und so weiter..

Månadens sparande:

Material 1 600:-
Hantverkare 0:-
Amortering 5 150:-
Barnspar 500:-
Buffertsparande 6 000:-
Fondsparande 0:-
Aktiesparande 1 000:-
Övrigt sparande 344:-

Summa 14 594:-

Lån:
Bolån: 1 186 852:- (-3 600:-)
Studielån: 427 266:- (-1 550:-)

Summa lån: 1 614 118:- (-5 150:-)

Tillgångar:
Buffertkonto: 14 500:- (+6 000:-)
Semesterkonto: 0:-
Aktiekonto: 85 383:- (+6 116:-)
Fondkonto: 62 725:- (-8 586:-)
Bil 1: 63 250:- (-2 750:-)
Bil 2: 127 291:- (-3 558:-)
Bostaden: 1 565 018:- (+1 303:-)

Summa tillgångar: 1 914 610:-

Differens: 300 491:- (+ 3 232:-)

Tillgångar av skulder är 118,62 % (+0,26%) och sammanlagt har vi blivit 1 929 kronor rikare.

Jämfört med samma månad 2007: 93,9 % (+24,72 %)
Jämfört med samma månad 2006: 109 % (+9,62 %)

Kommentarer

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg