Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bjuden till Bankett


Skandiabanken är på gång att uppdatera sin internetbank. Det låter ju prima! Fast jag tycker att redan idag att Skandiabanken har den bästa tänkbara nättjänsten.

Den är rapp, tjänsteutbudet är bra, funktionaliteteten kraftfull och säkerhetslösningen tillräckligt smidig för att inte krångla till det för användaren.

Men jag vet inte riktigt vad den nya banken kommer att ge för nya fördelar. Några finns att läsa om, exempelvis inloggningsstöd för BankID och ny navigering. Jag hoppas bara att de inte överarbetar det hela så att funktionaliteten som är utmärkt redan idag försämras. Less is more, det är viktigt att tänka på.

Jag är en nöjd Skandiabankenkund redan idag. Hoppas att jag fortsätter att vara det.

Jag är också Handelsbankenkund. Deras internetbank är sällsynt usel - värdelös säkerhetslösning avseende användarvänlighet, buggig och inte minst sagt trist. Jag går bara in på den av ren nödvändighet ibland.

Handelsbanken har haft åratal på sig att göra något åt sin nättjänst. Jag har använt den sedan 1996 men det har hänt i princip ingenting. Det är som ett gammalt dammigt museum att navigera runt på sidan. Hur resonerar de? Jag skulle gärna vilja veta. Eller ska så kallade 'affärsbanker' vara mossiga och trista? Det kanske är en image?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

  1. Skandiabanken är utmärkt, som du skriver. Hade den själv förr, nu bara till en del pension. Men vad är det för fel på HB?

    I egenskap av God Man har jag tillgång till alla 4 storbanker plus Sparbanken Finn (värdelös) och tycker HB är överlägset bäst. Swedebank irriterar mig mest, speciellt deras ständiga o fåniga påminnelse om att man måste knappa in 9 först. SEB är oxå bra. Nordea rätt kass.

    SvaraRadera
  2. Det var bara en vänlig undran, Per.

    SvaraRadera
  3. Hej Jag vet! Det är som jag skriver i inlägget - en osmidig säkerhetslösning, buggar (se bilden) och INGEN utveckling av tjänsterna på över 10 år. Men visst, det kanske finns ännu värre exempel där ute, vilket du alltså har erfarenhet av. :)

    SvaraRadera
  4. Innlogning med (enbart, hoppas jag) BankID låter bra.

    Tyvärr så er räntan på Alt-i-ett-konto rätt dålig nu: 3,25%

    SvaraRadera
  5. Instämmer till fullo angående Handelsbanken! Usel design; känns som man är inne och surfar på Pravda anno 1970...

    SEB håller däremot toppklass! Snyggt och lättnavigerat, en klar favorit (trots vissa funktionella brister).

    Carolus

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tycker också Skandiabanken är bra som den är, hoppas de inte krånglar till det nu...
    SEB fungerar också bra och är lätt navigerad.

    SvaraRadera
  7. För egen del har jag faktiskt en lite annan uppfatttning om vilken internetbannk som är bäst osv.

    Den internetbank som jag tycker är absolut sämst av allt är Swedbank. den tycker jag är helt kass.När jag använde den banken var jag kund i fristående sparbank och tyckte om banken men inte internetbanken.

    Länsförsäkringar inmponerar inte heller på mig.

    Skandiabanken tycker jag har ett ganska bra upplägg och hyffsad trevlig internetbank även om jag hade mer strul med inloggningar på den banken (har mac) än de andra bankerna. Däremot mycket stelbent och totalt opersonligt upplägg, inga indivduella upplägg alls, inga indivduella räntor osv. Det är väl i och för sig bra om man inte kan prat för sig. Dom har också en massa helt korkade begränsningar t.ex. är det störst omöjligt att ha gemensam ekonomi med samregistrerade förehavanden, olika inloggning men oliak förfogande rätt funkar inte osv. Bra bank för ungdomar och singlar men för egen del höll jag på att bli tokig till slut.

    För egen del tycker jag Handelsbanken är den bästa banken. Visst är det kanske en något trist internetbank som borde kunna utvecklats lite mer. Men å andra sidan har jag betydligt bättre räntor än hos Skandiabanken, inga idiotiska avgifter alls förutom 175kr som jag betalar för kortet osv. Samt inte minst mycket kunnig och tillmötesgående personal

    SEB har jag aldrig använt mig av

    SvaraRadera
  8. Själv har jag använt Swedbanks internetbank i många års tid och är oerhört nöjd med den. Har ingen erfarenhet av Skandiabanken, men jämfört med internetbank min mor och min bror har hos nordea så är Swedbanks mil bättre.

    SvaraRadera
  9. Det är uppenbart att det finns väldigt olika uppfattningar om detta.

    Intressant.

    SvaraRadera
  10. Ja, verkligen. Jag vill bara förtydliga att min kritik mot Handelsbanken endast avser deras nättjänst, inte så som bank i övrigt.

    SvaraRadera
  11. Här kommer en ASSEN kommentar. Den första bilden, från skandiabanken, vad är det egentligen en bild på? Sitter här och försöker välja bank, och internettjänsterna spelar skitstor roll :)

    SvaraRadera
  12. Stefan, det är en grafisk bild över kontotransaktioner. Kan klart rekommendera Skandiabanken.

    SvaraRadera
  13. Men jag hittar inget som ens kommer i närheten av den där vyn (som alltså ser högst intressant ut) när jag tittar på demon av internetbanken hos skandiabanken! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg