Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Kostnadsmedvetenhet

God Jul hann jag dessvärre inte med att önska er, men ett god fortsättning och ett gott nytt år hinner jag faktiskt med! Det är du verkligen värd, käre läsare!

Per Pennings påbörjade finansplan 2009 knycklades i dagarna ihop eftersom den numera inte är relevant eller trovärdig. Vad som väntar privatekonomiskt är till stor del osäkert så en plan känns helt enkelt inte lönt.

Vad som däremot känns väldigt intressant är nu att göra upp med kostnadssidan. Varje hål som går att täppas till ska göras just det och en kassabok kommer att föras noggrant med start från januari 2009. Och allt efter verkligheten kommer ifatt mig och saker och ting börjar falla på plats så formas nog också en sparplan vad det lider.

Jag har under dagen ägnat mig åt att läsa ikapp på mina favoritbloggar. Som vanligt är de välfyllda med intressanta och tankvärda texter. Lite tur har jag - skrivfliten har nog varit lite begränsad i konkurrens med äggtoddys och julmat? Till skillnad från en vanlig vardagsvecka skrivs det lite mindre.

Ganska många konstaterar att 2008 var ett uselt finansår. Jag är väl böjd att hålla med. Jag har i min portfölj endast en aktie som ligger på plus och det är Lundbergs med 8% upp sedan jag köpte dem. Jag kommer att göra en 'Aktiestinsen' med utdelningarna som kommer och återinvestera den så klokt jag kan. För just nu står aktie- och fondsparandet på noll.

Det finns kanske en och annan ensamstående med barn som känner igen sig när jag säger att 'kostnadsmedvetande' helt plötsligt får en ny innebörd? Att alla inkomster OCH utgifter helt enkelt inte fördelas mellan två längre utan att ansvaret ligger på en själv? Den insikten är rätt så konkret och lite skrämmande. Att fundera på karriär och att byta jobb, till exempel. Helt plötsligt är själva INKOMSTEN så oerhört väsentlig att den finns där - varje månad. Detsamma gäller ju kostnaderna - att helt ensam vara ansvarig för dem och att det går ihop. Jag kan tänka mig att de som har separerat och har barn kommer till en sådan insikt och att det innebär att man måste lära sig ytterligare att hantera pengar så begåvat det går.

Redan nu funderar jag exempelvis om sommaren och semestern. Troligen gör jag och fru Penning så att vi delar på våra semesterveckor och lägger dem om lott så att barnen får så mycket ledigt det går. Men att sitta hemma och inte ta sig för något de veckor jag och barnen har duger ju inte, så jag behöver planera för något att ta sig för - som håller ekonomiskt. Enligt Sveriges Makalösa Föräldrar: 'Andelen föräldrar som inte har råd att åka på semester ökar, 31 procent av föräldrarna generellt och 42 procent av de ensamstående föräldrarna har inget spännande svar på vad de ska göra i sommar, utan kommer att tillbringa den hemma.'

Hemsidan Barnsemester är en väldigt bra källa till att hitta prisvärda möjligheter till semester med barn. Och det gäller oavsett om du är ensamstående eller ett par med barn. Semester ska man dock inte åka på utan pengar, så på samma sätt som Frisk Ekonomi gör med sitt nya Kretasparande måste jag göra med mitt semestersparande.

Svarta rubriker så som denna vägrar jag att ta fasta på. Att vi var och en ska gå över sjuhundra tusen minus på 10 år kanske kan jag kanske acceptera. Men jag vet att rätta magen efter munnen och sanera de kostnader som inte är nödvändiga. Jag förväntar mig inga sötebrödsdagar men heller inga bullar med bark. När saker och ting inte känns rättvist, så är det dags att se över sina förväntningar, helt enkelt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
Intressant?

Mer om Rättvisa:

Kommentarer

  1. kommer du ha råd att ha kvar aktierna då? Om du nu genom bodelningslikvid skall köpa ut exfrun ur huset?

    SvaraRadera
  2. Lycka till med allting. Hoppas du går igenom alla smärtor och påfrestningar välbehållen! Lider med dig.

    God jul!

    SvaraRadera
  3. eller ni kanske har haft äktensskapsförord som gör aktierna till dina?

    En bodelnings går ju till på så sätt att man lägger samman alla tillgångar man av värde har och drar bort lånen och det som är kvar skall delas

    Har du således ett hus som ni köpte för låt säga 1,5Mkr och som nu är värderat till 2,5'Mkr samt bilar för 150 000kr och aktier för 500 000kr och banksparande för 100 000kr

    Då har ni alltså tillgångar för 2500000+150000+500000+100000=3 250 000kr

    Kanske sedan lån på 1,5Mkr och kvar att dela på finns då 1 750 000kr eller 875 000kr var

    Om du skall lösa ut huset så blir huset värt 2,5-1,5=1Mkr-110000kr (hälften av vinsten)-15000kr (hälften av framtida mäklarkostander)=875 000kr

    Mao blir du av med alla dina aktier, din bil och alla dina sparpengar om du skall lösa ut frun ur huset eller att banken går med på att låna ut mer pengar till dig

    OBS hypotetiskt exempel.

    SvaraRadera
  4. Tack, sjukpensionären! :) Du vet ju vad smärta är så från dig känns verkligen medlidandet värdefullt.

    Anonym, du har rätt i att jag måste låna mera om jag ska ha huset kvar. Exakt hur det hela ser ut och fungerar har jag inte klart för mig idag men jag hoppas få klarhet i det snart hos banken.

    SvaraRadera
  5. Anonym, i följande stycke - vad är de 110 000 kronorna?

    Om du skall lösa ut huset så blir huset värt 2,5-1,5=1Mkr-110000kr (hälften av vinsten)-15000kr (hälften av framtida mäklarkostander)=875 000kr

    SvaraRadera
  6. Vet inte om det är möjligt i ert fall, men när mina föräldrar skildes valde min mor (som flyttade ur huset) att låta min far lösa ut henne för en summa som låg under husets marknadsvärde, men över husets inköpsvärde. Hon ansåg att det var viktigare för oss barn att huset fanns kvar under en period än att hon fick ut alla kronor. Jag är helt övertygad om att min far hade agerat likadant om han varit den som flyttat.

    SvaraRadera
  7. Ordningsfrun, på något sätt löser vi det. Samtidigt så önskar vi båda att det ska vara ekonomiskt rättvist.

    SvaraRadera
  8. Vid bodelning har man alltså två lika stora potter. Var och en tar en lika stor pott.

    Huset i det hypotetiska fallet skulle alltså ta 875000kr (plus lånet) mao skulel du då få ge alla dina aktier och alla dina pengar och din bil till frun för att få behålla huset. Hur det är är i ditt fall återstår som sagt att se. Tänk på att din fru i sådana fall vill ha hustet högt värderat och du vill givetvis ha huset så lågt värderat som det bara går...

    de 110 000kr det är hälften av vinstskatten. Dvs skulle huset vara värderat till 2,5Mkr och anskaffningsvärdet (inköpspris plus förbättrandade åtgärder) är 1,5Mkr så har ni ju som sagt en taxeringspliktg vinst på 1 Mkr på huset som husägaren måste skatta för. Skatten blir då 22% av 1 Mkr

    Hälften av denna "hypotetiska" skatt skall skall således avräknas från husets värde vid bodelning (såvida ni inte säljer huset nu) eller att ni kommer överens om att din fru betalar hälften av skatten den dagen du säljer huset vilket nog inte är en lika bra lösning.

    Lika så får man också vid bodelning dra av hälften av "hypotetiska" mäklarkostnader för att dessa kommer ju också i framtiden helt och fullt ut att betalas av den kommande husägaren.

    Som sagt! se till att få huset så lågt värderat som möjligt, det är nog bra både för dig och för dina barn, men inte för din exfru....

    SvaraRadera
  9. Anonym, tack för din förklaring.

    Det här med mäklarkostnad är ju intressant - hur ska den kunna schablonberäknas?

    SvaraRadera
  10. Hälften av ev. Mäklarkostnaderna skall räknas av då om ni skulle sälja huset idag så skulle i ju båda få betala mäklarkostnader (ring till någon byrå och fråga vad dom skulle ta). Men om den ena partnern köper ut den andre så måste ju den ensamma nye husägaren i framtiden betala hela mäklaräkningen vid en försäljning

    Ex. skulle en mäklarfirma ta 30 000kr för att sälja ert hus idag så skall denna summa tas upp som en "skuld" i bodelningsammanställlningen och något som minskar "övertagningsvärdetvärdet" på huset.

    Idag "äger" ni hälften av denna skuld på 30 000kr medan om du tar över huset så tar du även då över frun "mäklarskuld".

    SvaraRadera
  11. csn skulder skall däremot hållas utanför bodelningen och i normalfallet gör även pensionsförsäkringar det.

    SvaraRadera
  12. För oss som inte har så mycket pengar på börsen än men som regelbundet investerar mer där så var väl inte 2008 ett genomuselt år? Tvärt om bör ju vi tjäna stort på det eftersom vi köper varje månad och då får köpa till ett lägre pris samtidigt som de innehav vi redan har där ännu inte är så stora att man blir särskilt ledsen över nedgångarna.

    Hade ju varit skillnad på om man satt på 50 mille som på ett år halverades eller något sådant. Men några tusenlappar hit och dit eller ens några hundratusen hit eller dit gör inte så mycket när man är långsiktig och månadssparar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg