Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Månadssummering Januari 2009

Jag sitter och petar med iCash - en kassabok som jag testat ett tag men först nu på allvar börjat använda. Efter att ha använt Excel under lång tid så har jag nästan frångått det helt till favör för iCash. Ett av de enklaste skälen är att jag om jag så önskar exporterar all data från iCash till Excel för vidare analys. Men än så länge har det inte behövts. Jag får ut i princip vilka rapporter jag önskar och jag kan äntligen på ett enkelt sätt bokföra transaktioner. Vad som också är intressant är möjligheten till att följa upp både balanskonton och resultatkonton samt att skapa en budget.

Nåväl, det här är ingen gratisreklam för en programvara utan en ny typ av månadsrapport. Och den bygger på de fakta jag får ur iCash. Med en stor portion velande så har ändå aldrig mina månadsrapporter liknat varandra ändå. Men vissa jämförelsepunkter finns trots allt att ta på.

Och jag har återigen lyft ut personbilarna ur tillgångssidan och reviderat ned bostadens värde till taxeringsvärdet dividerat med 0,75. Jag avstår fiktiva glädjekalkyler och lutar mig mot vad jag snabbt kan omsätta i andra tillgångsformer.

Ur december 2007:s summering går det att utläsa att aktier, fonder och likvid värderades till  159 277 kronor. Ur iCash läser jag att Värdepapper värderas till 140 366 kronor - en minskning med 18 911 kronor eller 9 procent. Då har jag dock investerat en del under 2008. Surt, sa räven. 

Den 31 december 2008 ser läget ut enligt följande:

Omsättningstillgångar: 16 336 kronor
Värdepapper: 140 366 kronor
Bundna tillgångar: 1 553 000 kronor

Skulder: 1 610 030 kronor

Balans: 99 671 kronor

Den 30 januari 2009 är läget följande:

Omsättningstillgångar: 20 379 kronor
Värdepapper: 126 146 kronor
Bundna tillgångar: 1 553 000 kronor

Skulder: 1 591 544 kronor

Balans: 107 981 kronor

Det ser ju prima ut! En balansförbättring med 8310 kronor trots ytterligare ett rejält fall bland värdepapper. Vad döljer sig under ytan?

Resultaträkningen ger att utgifterna har varit 92 procent (!) av inkomsterna om jag räknar in värdeförändringar. Undantaget dessa landar de på 62 procent. Mitt mål är att nå 50 procent under året.

Skulderna tog ett rejält skutt nedåt - 18 486 kronor! Här ingår studielån, bostadslån och kreditkort! Ja, vi har ett sådant - och det ska bort - vi jobbar med det.

Sätt undan 10 procent till dig själv först, så som Per H Börjesson skriver - vad ska man räkna in, tro? Amortering, anser jag. Studielån? Tveksamt. Sparande i aktier och fonder? Definitivt. Jag undantar studielånen, jag.

De 10,0 procenten blev 8,7 hos oss. Jag vågar helt enkelt inte avsätta mera förrän räkningsbunten är genombetad. En kontant slant har jag som om jag puttar in den med skulle ge de hett eftertraktade tio procenten PLUS en buffertstart på 1400 riksdaler. Hur sätter man in pengar nuförtiden?

En liten slant på 1 366 riksdaler hamnade på ett nypåhittat 'Målspar'. Slutligen - ingen buffert. Nähädå - inte den här gången heller. Men det ska komma. Om inte förr så under februari. Saknar än så länge ett lämpligt konto för det - Målsparandet finns på Marginalen.

Så! En bra månad, anser jag.

Kommentarer

Populära inlägg