Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Medelmätta?

Hur medel är du? Ganska kul är det att jämföra.

Pappan i familjen heter Lars och är 39 år. Mamma heter Anna och är 42 år. Lars är lite överviktig och arbetar inom industrin. Anna jobbar inom vården och har lite ont i nacken.

Själv är jag Per, 42 år. Inte våldsamt överviktig, har lite ont i nacken jag med och arbetar i IT-världen.

Lars tjänar 28 100 kr i månaden. Jag ligger något högre - 33 000 i månaden. Han och hans fru äger en villa vars taxeringsvärde är 770 000 kr. Vår villa har ett taxeringsvärde på 1 100 000 ungefär.

Familjen har utgifter på 31 300 kr varje månad. Familjens boende kostar omkring 8 000 kr varje månad.

SCB konstaterar också att familjen har en silvergrå Volvo av 2000 års modell, men att Anna egentligen ville ha en röd bil. Villa och Volvo alltså, men däremot ingen vovve.

Vi har tyvärr 2 bilar, en volvo minsann. Ingen hund.

Tittar man på en snittperson (både familjer och ensamstående) ser det ut så här:

Förmögenhet:
  • Medelvärde nettoförmögenhet 580 000 kr / person
  • Medianvärde nettoförmögenhet 67 000 kr / person
Att medianförmögenheten endast är ca 11,5% av medelförmögenheten är slående. Att skillnaderna är så stora beror så klart på att förmögenheterna är ojämnt fördelade. Med medianförmögenhet menas det mittersta värdet då man rangordnat alla individer från den fattigaste till den rikaste.

Fördelningen av finansiella tillgångar:
  • Pengar på banken 74 000 kr / person
  • Fonder 64 000 kr / person
  • Aktier 66 000 kr / person
  • Övriga värdepapper 11 000 kr / person
Gillar du statistik så finns det mycket kul att gräva i på Statistiska centralbyråns hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg