Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Inget nytt under solen

Jag har ett uppdämt behov av att skriva lite men mitt jobb har tagit, och kommer att ta, mycket av min tid under juni månad. Allt för att få olika projekt och arbetsuppgifter i hamn före semestern.

Det är ungefär som vanligt. I tider som dessa sägs personal upp, vikariat avslutas och vakanser ersätts inte för att hålla i kostnaderna. Samtidigt ska ett mindre antal medarbetare göra sitt eget och mer jobb därtill av den enkla anledningen att 'headcount' inte har mycket med det verkliga arbetet att göra.

Utöver detta så kommer en önskan och förväntan på att företagets medarbetare ska skapa ett mervärde inför en kommande högkonjunktur genom att på olika sätt 'förbereda' för de goda tiderna. Projekt startas, utbildningsinsatser planeras och nya idéer frodas - utan att det finns resurser för att ta hand om det hela.

Detta är den ständiga dragkampen mellan kortsiktiga och långsiktiga finansiella intressen. Ett företag ska tjäna pengar. Varje dag. Eller åtminstone varje månad, annars blir ägarna nervösa, liksom styrelsen och så även banken. Och då blir VD nervös liksom ledningsgruppen.

All handlingsfrihet för ett börsnoterat företag ligger i att ständigt göra sina intressenter till freds - så ofta som möjligt.

I de tider det finns möjlighet att förbereda ett företag för en kommande högkonjunktur - då skäres det ned och skapas sparbeting. I de goda tider som sedan följer finns det sällan tid att ägna sig åt förberedelser, då är det snarare personalbrist. Det här är min empiriskt fastlagda åsikt - hur ser ni på denna problematik?

Kommentarer

  1. Personligen ser jag till att byta jobb. Problemet löst.

    SvaraRadera
  2. Vi trampas omkring med samma frågor. Men jag vägrar sparka mer folk. Dom behövs, speciellt i högkonjukturen. Vi har dragit bort annat som kostar för att kunna behålla personalen.
    Anonym, om man alltid byter jobb och fegar ur sig ur tuffa situationer, vad lär man sig då?

    SvaraRadera
  3. Anonym, det har konsekvenser om man trivs, har bra kollegor och roliga arbetsuppgifter. Ett tag bytte jag jobb ofta men det var aldrig grönare på andra sidan..

    Minna, förstår att det är en dragkamp. Det kostar också att sparka folk som sedan ska ersättas. Men när resurser reduceras till kostnader är det besvärligt. Ibland undrar jag om inte ekonomisk historia borde lyftas fram mer i utbildningarna.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg