Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Snöblind


Nu är vintern här! Hela landet är inbäddat i en vit skrud och det skapar julstämning och glada barn, som bara vill ut i det snöiga landskapet med pulkor och skidor.

Själv tog jag mig med viss möda till kontoret på morgonen. Egentligen hade jag velat stanna i sängen alternativt ta en av barnens pulkor och leka lite. Men nu är jag här och har en del jobb som ska avslutas före de glada helgerna.

Tråkigt är att börsen surar. Det mesta av innehavet vandrar nedåt i sakta mak och har gjort så under hela veckan. Vad beror det på? Min egen fullständigt empiriskt fastställda teori är att folk säljer sina aktier för att köpa julklappar! Så jag ser framtida vinstförbättringar och mina ögon tindrar. Dagen har dock börjat lite uppåt.

Fartblind kan man ju bli, har jag hört. Men även snöblind - då ser man absolut ingenting. De båda blindheterna hör kanske ihop?

Hushållen är kanske snöblinda? Trots att alla vet att räntorna kommer att stiga framöver, så lånar hushållen alltmer och mycket av dessa lån är för bostadslån. Och prislappen följer med. Och pressen är troligen ganska hård på människor vid denna årstid eftersom det konsumeras mycket på kredit. De som har förlorat jobbet under året och de som ligger pyrt till - hur resonerar de inför jul? Det är inte lätt, speciellt inte om man har barn. Men en alltför god jul kan bli ett trist 2010.

Nu närmar sig utdelningen för Skistar vilket är välkommet. Dessutom så ser läget vackert ut framöver. Till och med vecka 49 var bokningsläget i volym 8% bättre än förra årets rekordår. Av den totala planerade logiförsäljningen under säsongen har redan 78% bokats. Dessutom så är snöläget prima. Så ibland undrar jag varför Dagens Industri publicerar artiklar som håller kvällstidningsnivå. Att Skistar gör en förlust på sin verksamhet för kvartal ett i sitt brutna räkenskapsår är ju inbyggt i verksamheten. Lika dumt som att påstå att det finns äckliga svarta prickar i vaniljglassen. Turism är en framtidsbransch för Norden, det är min stora övertygelse.

Kommentarer

  1. Nätupplagan av DI är värre än Aftonbladet när gäller effektsökeri och dåligt underbyggda artiklar. Önskar dig lycka till i fortsättningen med din portfölj!

    SvaraRadera
  2. Hej PP,
    DI artikeln verkar vara komma från Nyhetsbyrån Direkt som ingår i OMX koncernen. Felet som jag ser det är att man som vanligt är extremt kvartalsorienterad. Det är som att klaga på kv1 försäljningen av glass på stranden när man kanske har en lysande sommarförsäljning framför sig :)

    SvaraRadera
  3. Anders, därmed känns det som en icke-nyheter, eller hur? Tack för din kommentar! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg