Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Förbannade förnuft


Vad är oförutsedda utgifter? Själv tror jag att det är sådana utgifter som är omöjliga att förutse. Och de torde vara en oerhörd mängd - allt ifrån att ett flygplan dimper ned på taket till att någon stjäl alla dina strumpor på klädstrecket. Men de flesta av de utgifter vi kallar oförutsedda är nog inte det - vi bara blundar för dem, helt enkelt.

Vår ena bil havererade igår. Stendöd. Enda lösningen var bogsering till verkstad. Reparatören sa till mig att det kan vara två olika fel - ett billigt och ett dyrt. 'Tack, då tar jag det billiga felet' sa jag. I skrivande stund väntar jag på domen.

Var det här en oförutsedd utgift? Nej, egentligen inte. Alla bilar går sönder förr eller senare. Därmed så VET jag ju att vår bil KOMMER att behöva repareras - nu eller senare. 

Och om det då inte är en oförutsedd utgift bör det istället kallas en framtida bokförd kostnad. Till sådana ska man avsätta medel. Att avsätta medel till framtida bokförda kostnader är familjen Penning genomusla på. Riktigt u-s-l-a.

Och det beror på att det är tråkigt, trist, dammigt klokt, snusförnuftigt att lägga undan pengar för framtida trista utgifter. Hur gör man buffertsparande roligt? Det finns bara inte något skoj med det. Bara förnuft.

Kommentarer

  1. Surt med bilkostnader, jag har ett konto där jag lägger in pengar till skatt och försäkring varje månad men även ett konto som jag kallar underhållskonto.

    Varje gång jag har inne min eller min sambos bil på reparation så brukar jag alltid påpeka att det inte är säkert att jag vill åtgärda om det är ett för dyrt fel då det inte är säkert att jag har råd (aldrig varit några nyare eller dyrare bilar). Istället ber jag om en felsökning och ett telefonsamtal där vi kan resonera. Genom att göra på detta sätt har jag fått för mig att jag lyckats hålla ner priser och inte blivit utsatt för mjölkning av pengar genom onödiga reparationer.

    Vi får hoppas att mekanikerna lyssnade noga när du beställde det billiga felet! =)

    SvaraRadera
  2. Spontant låter det som du helt sonika har för mycket pengar i aktier och för lite pengar på bankboken. Pengar som är tänka till buffert, underhåll, konsumtion, bilreparationer och byte osv. Bör man inte ha i aktier är min uppfattning dels så får man för liten buffert och dels så minskar möjligheterna att vara långsiktig i aktier.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg