Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Fallhöjd

Lite skojigt då jag hittade ett excelark ifrån 2001. Där kunde jag läsa att familjen Pennings totala inkomst för Juni månad var 26 300 kronor och utgifterna uppgick till 21 600 kronor.

Av dessa var 1 730 kronor studielån och amortering 2 368 kronor. Sparandet uppgick till 4 150 kronor. Vi hade 10 468 kronor sparat i fonder.

Detta är nu nio år sedan. Vi var definitivt inte välbeställda men vi hade det hyfsat ekonomiskt.

Idag är nettoinkomsterna betydligt högre. Men jag kan inte påstå att vi har mellanskillnaden kvar varje månad. Hur kommer det sig? Jo, vi tenderar att öka våra utgifter i takt med att inkomsterna ökar. Detta betyder också att vi gör oss allt mer beroende av att bibehålla den högre inkomsten - fallhöjden blir högre i privatekonomin.

När dina utgifter är relativt blygsamma är risken att du slår dig ganska liten. Är dina utgifter stora kan du slå ihjäl dig på grund av höjden - privatekonomiskt, det vill säga.

Det finns ingen ekonomisk trygghet i att tjäna mycket pengar om du kombinerar detta med ett vidlyftigt leverne, det talar kronofogdens statistik om för oss. Så är du klokare än jag så ser du till att vara försiktig med att skaffa dig stora kostnader.

Vad är då stora kostnader och var går gränsen för att vara ute på gungfly? Det finns inga klart definierade sanningar, men min egen övertygelse är att den bästa garantin för att skydda sig själv är att inte ha kostnader som överstiger vad du erhåller i a-kassa och eventuell arbetslöshetsförsäkring. Det tål att räknas på det här så att man vet vad som kan hända. Vissa kostnader går att dra in på och eliminera medan andra är svårare att hantera, så som boräntor och korta krediter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Håller helt med
    Sedan jag gick från A-kassa till en fast anställning har jag som mål att inte skaffa mig utgifter som jag inte skulle kunna klara om jag skulle bli tvungen att gå på A-kassa igen.

    Lite tråkigt kanske men min börsportfölj mår bra av det :-)
    samt att inget nämnvärt skulle ändras för mig om jag förlorade jobbet förutom att månads sparndet skulle bli mindre.
    Det ger en rätt så skön känsla

    SvaraRadera
  2. Helt rätt. Magkänslan blir bättre. :)

    SvaraRadera
  3. Jag sanerade min ekonomi förra hösten och sen dess försöker jag att hålla i de fasta utgifterna.

    SvaraRadera
  4. Jag lägger undan en ganska stor slant varje månad, men slösar ungefär lika mycket som förut;) men den här gången kontant. Vilket innebär att jag faktiskt håller nere mina fasta kostnader en del.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg