Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ful marknadsföring

Nu ska det äntligen bli en förbättrad reglering av de så kallade SMS-lånen. Sedan är ju frågan om det kommer att hjälpa i längden?

Att låna till konsumtion är mer eller mindre vederlagt. Eftersom det är så lönsamt att låna ut så lär det finnas nya knep att ta till. Men kan nya regler hjälpa till att hindra att människor hamnar i en skuldfälla så är det likväl positivt.

Alla vill ju ha dina pengar. Så är det bara. Så även Media Markt.

Jag har irriterat mig en tid på företagets reklammaterial som jag får i postlådan. Man slår väldigt mycket på trumman kring sin finansiering - 30 månaders delbetalning utan ränta eller avgifter. Det är ju bra - på sitt sätt. Det som däremot är unket är att prislappen som visas är delbeloppet för de trettio månaderna.

Vad innebär då detta? Jo, dels att potentiella kunder lockas än mer av att köpa dyra kapitalvaror på kredit. Dels att de dessutom lockas att köpa dyrare produkter - eftersom månadskostnaden blir så låg.

Flertalet av kunderna har inte de pengar som motsvarar den kredit de tar. Därmed så är krediten utan täckning och säkerligen beroende av kundens framtida inkomst. Det här är en ful marknadsföring. Effektiv men inte rumsren. Jag låter konsumentverket göra en bedömning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det sjuka är att om man har pengar så kan avbetalning på 30 månader utan avgift och ränta vara en bra deal.
    Har man pengar dyker det upp synergieffekter. I december kommer hela bolånet äntligen vara obundet och då är det dags att förhandla om boränta på allvar. Har man inga pengar så kan man i stort sett bara hota med att byta bank. Nu råkar jag dessvärre vara nöjd med SHB och har inga planer på att byta. Har man pengar så kan man hota med att betala tillbaka lånet, vilket borde vara ett mycket större hot för banken - svårare för dem att komma med motbud/kontra.
    För ett par månader sedan fick jag erbjudande från sevendays att de höjde sparräntan med 1% året ut om man redan hade ett konto där. Det innebär att jag för tillfället har 3,3% i obunden sparränta, med fria uttag och månadsvis kapitalisering av räntan.
    De oekonomiska blir fattigare av alla erbjudanden och de med ekonomiskt sinne blir rikare, eller åtminstone mindre fattigare.
    Själv använder jag avgifts- och räntefri kredit. Det är ju kanon om det är något man ändå ska köpa och priset är rätt. I praktiken innebär det att jag får en avbetalningsränta på -3,3%.
    Nu är ju inte media markt särskilt billiga och utbudet har försämrats, men t.ex. Mekonomen har ränte- och avgiftsfritt i 6 månader har jag för mig.
    Nu handlade ditt inlägg om MM:s marknadsföring och jag är också irriterad över att månadskostnaden visas med stora siffror och kontantpriset med små.
    Å andra sidan har ju Leasy kört med detta länge - och då är det knappast räntefritt.

    SvaraRadera
  2. Känslan är att erbjudanden om krediter inte är riktade till de som har pengar utan till de som saknar. Tack för en bra kommentar! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg