Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hur kul får det bli?

Jag har bråkat med min dator här ikväll och är en aning försurad över det. Det är en så kallad PC och de gånger som jag och maskinen inte är överens om både det ena och det andra brukar jag hota den med att skaffa mig en Mac. Kanske är det att häda?

För gränsen är hårfin mellan intresse och fanatism. Det gäller PC pch Apple. Android och Iphone. Religion. Sport. Med mera. Människor som är mycket intresserade av sin hobby riskerar att kliva över gränsen från att ha skoj till att drabbas av blodigt allvar. Hur kommer det sig?

Även i den värld som kretsar kring pengar, investeringar och sparande finns det lite för många med strama, allvarsamma miner och en aning för få med en mer avslappad attityd. En del anser sig veta mer än andra - kanske med rätta. Andra mästrar och till och med hånar, och det är aldrig i sin ordning.

Ta exemplet med Nils Schwartz på Expressen som raljerar kring 'ekonomiska idioter' i programmet Lyxfällan. Han gör en one-liner och tror sig vara rolig. Jag ser sällan något kul i att göra sig lustig över andra. Men att arbeta på en kvällstidning som Expressen kanske kräver lågvattentexter för att sälja lösnummer?

Att hantera sin privatekonomi måste vara inspirerande och kul - men med för många som pekar finger, uppmanar och talar om, utifrån sin världsbild, vad som är rätt eller fel kan få vem som helst att tappa luften. Om vi valde att spänna biceps lite mindre och smilbanden en aning mer - hade det då inte blivit roligare för alla?

Varför man väljer att exponera sig i program som Lyxfällan har jag visserligen svårt att förstå. Men att flertalet av deltagarna hatar att hantera sin ekonomi, det är tydligt. Programmets filosofi, enligt min uppfattning, handlar om att skapa intresse och en gnutta glädje för ämnet. De som hånar, vad finner de för nöje i det?

Jag har sagt det förr men det tål att upprepas - när någon du lyssnar till är väldigt säker på sin sak, då bör du vara extra vaksam.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Håller med.

    Det är jag helt säker på. Till 100 %. Absolut.

    SvaraRadera
  2. Låter som en klyscha men ödmjukhet vara längst.
    Den som är återhållsam med sina åsikter får ofta en andra chans att tänka efter innan omgivningen dömmer en.

    SvaraRadera
  3. hej.
    jag kan inte förstå att folk inte kan plus och minus..det ser man ju ständigt i lyxfällan som för övrigt är mitt favoritprogram.
    jag kan inte förstå att vuxna människor inte kan tänka?? ja,jag blir allvarligt fundersam varje gång
    /hälsningar en tjej som ALDRIG haft en inkomst över 7.000(sjutusen) netto.

    SvaraRadera
  4. Hehe! Går det att lita på Allan? :D

    Det är behagligare med människor som övertygar lågmält?

    Svenska elever är dåliga i matte, det kanske är en orsak?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg