Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Konsten att investera - enkelhet

Jag tror att det är bra att påminna sig själv från och till vad det är man ägnar sig åt. Och om du, liksom jag själv, försöker att skapa dig ett ekonomiskt oberoende så är det nog en god idé att tänka till varför en viss fond eller aktie har hamnat i ägot.

Var det en grundlig analys? Eller kanske ett tips du fick? En känd förvaltare, kanske?

Jag är en simpel person som förstår ganska lite. Jag och en guldfisk har ungefär samma långtidsminne. Och jag har provat lite håglöst och ängsligt att handla med aktier inom Telecom, IT och bioteknik, men det har aldrig känts riktigt i sin ordning.

Däremot så trivs jag med mina bolag som säljer försäkringar, kosmetika och kläder. En skidresa förstår jag mig på. Mat och råvaror kommer alltid att efterfrågas, det ter sig enkelt. Att hyra ut bostäder och kontor är lätt att föreställa sig.

Så åtminstone jag själv ska inte syssla med sådant jag inte begriper mig på. En mobiltelefon är visserligen konkret men teknikutvecklingen är svindlande snabb och medvind kan snabbt ändras till snålblåst. Däremot så är mat alltid mat. Vi behöver äta oavsett konjunkturläge - så bolag med denna inriktning känns enkelt och bra att investera i. Vad är det egentligen i den där pipetten? Framgång eller fiasko? Patent eller avslag? Nej, det är lättare med en borrmaskin eller en lövblåsare - de har sina syften klara.

Ett bolag som det talas mycket om för stunden är Eniro. Det går inte så bra längre men det är bara ett år sedan som det fanns gott om köprekommendationer från banker och finansinstitut.

Men jag tänkte att söktjänster på nätet - är det hållbart, det? Det kändes rätt så tunt, väldigt teknikrelaterat och mycket konkurrensutsatt. Nä, sådant förstår jag inte. Jag håller mig borta.

Så detta föranleder mig att här och nu förtälja eder om en av Warren Buffets investeringsregler: Välj enkelhet före komplexitet. När du investerar dina pengar, välj enkelhet. Det som är uppenbart och lätt. Om du inte förstår vad företaget gör - låt då bli att köpa.

För sådana som mig innebär det att valen blir ganska få. Kompletterat med viss fundamental analys och en önskan om god direktavkastning krymper listan än mer. Men å andra sidan blir det då ännu enklare att investera.

Om du tittar på dina egna innehav och rannsakar dig - vilka bolag pysslar med saker du inte fattar vad de egentligen gör? Och hur motiverar du i så fall ägandet? Det skulle vara spännande att veta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. De få individuella aktier jag äger har jag köpt enligt i stort sett samma principer. Exempel:
    Handelsbanken: Låna ut 100 kr och få 110 kr tillbaka.
    Kappahl: Sälj kläder till "vanligt folk".
    Boliden: Gräv upp metall ur jorden och sälj den.

    Jag skulle aldrig köpa aktier i ett företag som handlar med utsläppsrätter, utvecklar mjukvara för ändamål jag inte förstår mig på eller säljer kläder enligt det allra senaste modet etc.

    SvaraRadera
  2. Härligt enkel och konkret inköpslista. :)

    Du säger att du äger få individuella aktier - sparar du i fonder eller investmentbolag, kanske?

    SvaraRadera
  3. jag köper antingen om flera källor har samma syn som jag tycker verkar rimlig eller om jag själv har förstått rimligheten i det pris en aktie har.

    Peyto - gasbolag i Kanada. Skuldfritt, utdelning varje månad. Råvaror är ändliga + bra avkastning.

    Sampo - Försäkring/Bank (If/Nordea), lättförståeligt och bra avkastning.

    Sedan tycker jag att man kan vikta aktierna och därmed ta med en lott också med lite "F*ck y** money", t ex Africa Oil. Olja i Afrika som man inte vet om den finns eller inte. Men finns den så blir det kanon! Annars var det ett bra försök.

    SvaraRadera
  4. Aktierna utgör 20 procent av min portfölj, varken mer eller mindre. Resten är fonder, varav en stor andel indexfonder. Jag har genom att läsa böcker och vissa amerikanska bloggar låtit mig övertygas om att det som enskild aktiesparare är omöjligt att kontinuerligt slå index. Annat än genom tur förstås.
    Aktierna äger jag mest för att hålla investeringsintresset uppe, dvs fortsätta att sätta av pengar inför en ett möjligt framtida ekonomiskt oberoende.
    Det känns onekligen mer motiverande att köpa 100 nya Bolidenaktier (eller vad man nu föredrar) än att köpa en global indexfond eller Avanza Zero för samma summa.

    SvaraRadera
  5. Andreas, gillar Sampo, jag. :)

    Wimsey, intressant. Viktar du om emellanåt?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg