Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lyxfällan finns på riktigt

Konsumtionslån.

Jag får obehaglig gåshud av uttrycket konsumtionslån. Den mänskliga svagheten som utnyttjas överallt och som gör att vi pantsätter våra framtida inkomster för att kunna köpa oss en ny TV eller smart mobil.

Omkring en halv miljon svenskar har konsumtionsskulder. Lena Nordqvist är ordförande för organisationen Insolvens som hjälper överskuldsatta. Hon menar att många av de som har konsumtionsskulder har det tufft redan idag, med höjda räntor blir problemen än större.

Konsumtionslån leder inte sällan till nya lån för att betala räntorna på de tidigare. Och kan du inte skilja på månadsränta och årsränta blir det naturligtvis inte lättare. Marknadsföringen är lockande och det är lätt att låta sig frestas av budskapet att man ska infria sina drömmar. Men att drömma med krediter ger mer mardrömmar i förlängningen.

Ja, drömmar. Det är fint att ha. Speciellt om de inte kostar pengar. Och är du bloggare som jag kanske du vill ha en iPad att surfa runt efter dessa. Webbhotell City Network har just nu en tävling där det finns möjlighet att vinna en dylik makapär och samtidigt lära sig hur en blogg bör se ut och bete sig för att bli framgångsrik.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. hej.
    ja det klart lyxfällan fins på riktigt,det har ialfall jag nu vetat om i 20år utav mina 33år på jorden.Man få anpassa sig efter inkomsten.
    har varit och köpt nya skor ,trosor och tofflor idag,för mn inkomst,för lån det fins inte i min värld,inte konsumtionslån,inte billån ,inte huslån.

    SvaraRadera
  2. Det är en skifte i sättet att tänka som vi sett över de senaste åren, många tänker hela sitt liv i månadsbetalningar. En TV kostar inte längre 4800 utan 200 kr i månaden i 24 månader.....så vill inte jag leva....men många gör det../ Oskar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg