Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Fantasi

Dagar som dessa, då både nervositet och dåliga siffror gör att mina besparingar krymper, gäller det att fokusera på annat. Så dagen till ära är ämnet fantasier.

Drömmar och fantasier. Är det samma sak, tro? Kanske drömmar är mer realistiska förväntningar än fantasier?

Att drömmar kan stå i vägen för livet håller inte jag alls med om. Att anstränga sig för att nå sina mål, om man har roligt under tiden, kan inte vara fel? Snarare är det väl så att drömmar och fantasier som stannar vid det är slöseri med tid och energi?

'To realize a dream, you must have a dream to realize' sa Mark Victor Hansen.
'Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi' enligt Astrid Lindgren.
'Jag håller med' sa Per.

Enligt en enkät från Svenska Spel så ser listan över svenskarnas drömmar ut så här:
  1. Friskt, långt liv. 62 %. Ja, det känns rätt, det håller jag med om.
  2. Ekonomiskt oberoende. 35 %. Tumme på det!
  3. Barn, familj, partner. 18 %. Jo, en viktig komponent för många.
  4. Resor, flytta utomlands. 13 %. Lite kickar i livet?
  5. Vinna pengar. 13 %. Hmm? Pengar i sig är ingen dröm, väl?
  6. Jobb, bättre jobb, karriär. 11 %. Drömmen om löneslaveri? Nej tack.
  7. Bättre boende. 7 %. Bor vi inte bra i Sverige?
  8. Mer fritid, mindre stress. 6 %. Förvånande att det kommer först här.
  9. Bli lycklig. 1 %. Lycka - det är ett svårt ämne.
Var tredje svensk drömmer om ekonomiskt oberoende. Hur kommer det sig? Sitter människor fast i arbetslivet på ett sätt de inte önskar? Varför längtar vi efter ett annat liv?

Mitt ekonomiska oberoende är kopplat till tid. Så i listan ovan hänger punkt 2 och 8 ihop. Drömmar om att vinna pengar är mer fruktlöst och diffust för att kunna realiseras. I övrigt kan jag tycka att alla punkter går att konkretisera genom att sträva mot dem. Ett friskt och långt liv är inte helt och hållet en slump.

Drömmarna skiljer sig åt var man bor i landet. I Halland, Blekinge och Stockholm är det just ekonomiskt oberoende som toppar listan. I Skåne, där jag bor, är det att vinna pengar. Tokiga gåsapågar och gåsatöser!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
intressant?

Kommentarer

Populära inlägg