Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Knoppkontroll

Ännu en arbetsdag är över och jag är trött. Mörkret har fått sällskap av snödrivor som gör kvällen en aning ljusare. Men det har blivit riktigt kallt. Ifjol klippte jag gräsmattan vid den här tiden. Märkligt.

Tröttheten sitter i huvudet. Jag har inte gjort någon fysisk ansträngning idag så kroppen borde vara utvilad. Dessvärre styr knoppen hela maskineriet.

Jag läste en intressant artikel om så kallad 'Brain Management'. I korthet så handlar det om att lära sig att hushålla med hjärnans energi och därmed kunna hålla fokus längre, bli effektivare och fatta smartare beslut. Det låter som något för mig just nu.

Det finns en bok som heter 'Den översvämmade hjärnan' som behandlar ämnet.

Att prioritera är en bra övning för hjärnan. Vi kan bara koncentrera oss på en sak åt gången och prioritering handlar om att fokusera på vissa saker men absolut inte tänka på andra. Det här är väldigt energikrävande för huvudet. Genom att dela in dagen i 'tidsblock' - ett för möten, ett för tankearbete och ett för rutinuppgifter, exempelvis.

Sätta mål kräver mycket energi. Uppgiften utförs av prefrontala cortex. Det är jobbigt för hjärnan att sätta mål och det är troligen därför som vi hellre tänker på problem (som vi ser) än lösningar (som vi ännu inte sett). Att skriva ned sina mål är en bra övning.

Fatta beslut kräver massor av energi så när vi är hungriga eller trötta brukar detta te sig svårt. Bästa tiden att fatta beslut är tidigt på dagen och tidigt på arbetsveckan.

Undvik att distraheras. Att koncentrera sig kan ta upp till 25 minuter. Ett telefonsamtal sabbar allt. Att fokusera kostar mycket hjärnenergi. Att förstå och komma ihåg blir svårare för varje gång du blir avbruten.

För rutinarbete använder vi de basala ganglierna. Om vi upprepar något tillräckligt många gånger tar denna del av hjärnan över uppgiften vilket sparar energi. Att träna sig att rutinmässigt svara på samtal, öppna ett dokument eller radera e-post gör att du sparar energi och klarar av att göra mer samtidigt.

Att komma till insikt kräver lite tankeverksamhet. Förmågan att hindra sig själv från att tänka är nödvändigt för kreativitet - vi tenderar att tänka i samma banor, gå i gamla hjulspår. En bra övning är att aktivt styra tankarna till det som pågår i nuet och behålla fokus där allt längre.

Det är viktigt att tänka positivt. Vårt limbistiska system är väldigt medvetet om faror i livet. Vår hjärna generaliserar och negativa minnen skapar negativa bilder. Att meditera är ett bra sätt att kontrollera negativa tankar och känslor.

Och nu har jag kommit till insikt att jag bör gå och sova i min säng. Det är mitt omedelbara mål och ett beslut jag fattat. Min kudde lär inte distrahera mig utan jag somnar garanterat som ett barn. Jag är glad och positiv över min kudde även om det är rutin att brottas med den. Den får min högsta prio!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Vad intressant! Jag tar med mig det in i resten av dagen, för det är flera saker att fundera över i det.

    Tänker också att många av råden går direkt stick istäv med att det är så populärt att sitta i kontorslandskap, speciellt när man gör komplicerat tankearbetemmm

    SvaraRadera
  2. Kontorslandskap är bara en ursäkt för att spara yta = spara pengar. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg