Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Kooperativ klassiker tillbaka

Maten ska bli dyrare, det signaleras det nu från flera håll. Råvarupriserna anges som skäl. Jag borde kanske behållit mina Hakon Invest och Axfood?

Mat behöver vi alla. Familjen Penning handlar en hel del på COOP och vi har MedMera-kort. Nu visar det sig att man startar igen med medlemsåterbäring i form av reda pengar istället för rabattkuponger. Det tackar jag för - de mängder med rabattkuponger som kommer med medlemstidningen är ganska bökigt.

Ja, mat. Det har inte varit självklart i vårt avlånga land som idag. Jag kan känna mig ganska trött över att även livsmedel ingår bland spekulativa investeringar. Och även om vi här på hemmaplan kan förfasa oss över att maten blir dyrare så borde vi stå med skammens rodnad.

I år väntas matpriserna i fattiga länder stiga med 11 procent och i de allra fattigaste som importerar en stor del av sin mat med 20 procent. Det är en enorm ökning av kostnaderna för de människor som redan lägger en stor del av sin disponibla inkomst på mat. Världsmarknadspriserna har stigit på de flesta jordbruksprodukter de senaste månaderna som vete, majs, socker och kassava. Missväxt, torka med mera gör dessutom att reservlagren av spannmål sjunker och det är precis samma scenario som före matkravallerna i över 30 länder för två år sedan.

I det Sverige som COOP började sin verksamhet var mycket annorlunda jämfört med idag. COOP eller Kooperativa Förbundet (KF) har hängt med nu i 111 år. I 1905 års verksamhetsberättelse finns orden:

'Låtom oss tydligt och klart se att den rörelse vi arbetar uti icke är någon vanlig krämarrörelse, utan ett ekonomiskt system vars främsta mål måste vara en lyckligare mänsklighet.'

Det låter underbart i mina öron. En lyckligare mänsklighet!

Vid denna tid var det fattigt i Sverige och medellivslängden var i runda slängar femtio år. Krigsåren var också en svår tid för vanligt folk. De hårda tiderna gjorde att fler och fler människor slöt sig samman i konsumentföreningar för att tillsammans köpa in livsmedel till lägre priser och bättre kvalitet än vad de lokala handlarna erbjöd. Det sågs inte med blida ögon.

1909 bojkottades KF av margarinkartellen som bara sålde till privathandlare. KF slog tillbaka och köpte margarinfabrik i Vänersborg. Ett nödvändigt och lyckat drag. Margarinpriset föll och monopolet bröts. Även sockerkartellen fick ge upp när KF köpte socker från utlandet.

Kooperationens bärande idéer etablerades allt starkare och synligare för medborgarna. Föreningarnas verksamhet styrdes av medlemmarnas behov och den unika återbäringen blev en viktig del av medlemsnyttan. Och självklart medlemsinflytandet, en medlem – en röst. För kunden är också ägare av verksamheten genom sitt medlemskap i en konsumentförening.

Så nu har ni fått lite mathistoria till livs.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Intressant inlägg.

    Kooperativet är en fin tanke, men den taskiga servicen och ockerpriser på den lokala konsumbutiken gör knappast mänskligheten lyckligare. Jag har sällan träffat en mindre livsglad personal än de på konsum.

    Henrik

    SvaraRadera
  2. Henrik - du pekar ut en mindre smickrande sida av COOP. Men de är inte ensamma. Kvaliteten på lokala handlare skiljer sig oerhört åt. Intresse och engagemang styr även här.

    SvaraRadera
  3. Coop har väl årsstämmor dit bara 7 gamla gubbar går. Samla ihop 10 grannar och ta över haket!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg