Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Att spara klokt

Den som är begåvad med att få en inkomst varje månad bör också begåva sig med ett sunt sparande. Det borde vara en skyldighet mot sig själv och sina nästa, och har du dessutom ynnesten att ha egna barn är du skyldig dem detsamma. Och det handlar inte om att ni ska spara till barnen - för det bör ni inte göra i första hand - utan om att lära ut ett beteende till din nästa generation. Barn gör som du, inte vad du säger. Till och med programledarna i Lyxfällan uppmärksammade detta i seriens senaste avsnitt. En gammal sanning som håller även idag och framöver.

Att spara klokt låter tråkigt. Ja, dessvärre är det till och med så att det strider mot vår mänskliga natur att vänta med belöningar istället för att njuta av dem med en gång - många gånger via krediter eller avbetalningar. Men det behöver inte vara trist utan kan till och med bli lustfyllt med hjälp av planering och en gnutta disciplin. För det är inte så att de andra har råd och inte du - det är bara ett bländverk.

Inspiration till att ta tag i ditt sparande - vem behöver inte det? Och att just inspireras till att spara brukar vara själva startskottet för att också ta tag i det på riktigt. Det är faktiskt fullt möjligt att bli miljonär via sin inkomst.

Vägen till en god privatekonomi går via ett sparande och för detta finns Babylons egna sju botemedel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg