Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Byta bank

Jag känner att jag måste återknyta till mitt inlägg om idioter. Det blev så lustigt när jag idag läste en artikel om Sten Broman i Sydsvenskan. Enligt Sten kan mänskligheten indelas i fyra kategorier: banditer, lymlar, fähundar och just idioter. Och eftersom jag helst slipper att vara det senare, så återstår det att fundera kring vad jag är istället. Jag tror att det lutar åt en lymmel?

Familjen Penning har inte varit så här nära att flytta till ett annat boende som nu. Vi har  nu besiktigat huset ifråga. Några frågetecken återstår och visst är resan fortsatt lång - inte minst att vi har ett hus att sälja också.

Imorgon ska vi besöka en bank - en annan bank - än den vi har idag. Min ambition är att föra dialog med två banker, Länsförsäkringar Bank och Danske Bank, som båda är lite av uppstickare ibland den mer traditionella bankerna. Handelsbanken har varit helt i sin ordning de här åren vi har varit kund men inte har de smörat för oss, direkt. Jag vill känna mig som kund - en viktig kund - och det har inte Handelsbanken levt upp till.

Om nu Sten Bromans tes gäller kring mänskligheten - vem är det då vi möter på banken imorgon? En bandit, en lymmel, en fähund eller en idiot? Frågan är också vilket som är att föredra?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Vi bytte bank när vi flyttade och hade en dialog med flera stycken. Av erfarenhet så skulle jag be att få se en demo på deras internetbank. Den används i alla fall av oss ganska flitigt och en dålig/bra dito kan vara viktigare än en eller några punkter i rabatt kanske?

    SvaraRadera
  2. Satsa på LF Bank. Det gjorde jag för några år sedan och är väldigt nöjd. Bryr man sig inte om att antalet kontor är väldigt litet så är det en perfekt bank. Inte en avgift så långt ögat kan nå om man är guldkund eller vad de nu kallar det och bra priser på försäkringar.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Andreas, vad blev ert val och vad fällde avgörandet?

    Pluringen, jag har hört mycket gott om LF Bank - därför ett av alternativen. :)

    SvaraRadera
  4. Vårt val blev SEB. SEB har en demo av sin internetbank på deras webbsida så det var enkelt att testa den och jämföra. Danske bank tycker jag har en mycket sämre internetbank. SEBs är mer användarvänlig. LFs bank har jag också (för tjänstepension) och deras internet bank är ok också men de förhandlar inte med ränterabatt på samma sätt som andra banker. I alla fall inte i vårt fall, så därför blev det inte dem. Handelsbanken kunde inte på något sätt visa en demo av deras internetlösning så därför uteslöt vi dem. Swedbank har en bra sida också tycker jag. Men det var dem vi bytte ifrån. Nordea kunde inte matcha de andra tillräckligt bra när det gällde räntan så dem valde vi inte.

    Skulle jag rangordna efter användarvänlighet så skulle jag säga:
    1. Swedbank
    2. SEB
    3. Länsförsäkringar
    4. Nordea
    5. Danske Bank
    (Handelsbanken har jag aldrig sett)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg