Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Krockkudde i privatekonomin

Familjen Penning har aldrig varit några fenor på att bygga en buffert. Och det är ju dumt.

Enligt en undersökning av Nordea så vill de flesta svenskar ha en buffert. Jag vill det. Men hur många har en buffert värd att nämnas? Nio månaderslöner anser många vara en finfin buffert. Två till tre månadslöner anser en del.

Men liksom familjen Penning har få någon buffert att tala om. 25 % har en månadslön eller mindre i buffert. Ja, dit hör jag och frugan. Andra undersökningar påstår att det två av tio saknar buffert helt.

De som är kloka håller inte på som jag utan börjar sitt privatekonomiska liv med en buffert. Inget annat sparande innan bufferten är byggd, det vill säga. När bufferten är tryggad är det klokt att amortera på lånen. Eller att spara i fonder och aktier. Eller kanske både och. Slutligen, ett pensionsparande är en bra topp på sparpyramiden, anser vissa. Det gäller dock inte mig.

Nu är det dags att deklarera också. Det mesta av jobbet är gjort kring aktieaffärer och dylikt. En liten slant lär komma åter. Nu ska vi dessutom sälja vårt hus och det blir en vinst på det, så att säga. För staten i huvudsak eftersom vår nya bostad har stigit, den med. Men sådant är läget i Svealand - allt räknas så som en förmån och ska beskattas.

Det finns två möjligheter vid en bostadsförsäljning - att betala in reavinstskatten direkt eller begära ett uppskov. Vilket är då bäst? Det beror på. Om du säljer med vinst och inte köper någon annan bostad är uppskovsbegränsningen 1 450 tkr vilket troligen är ett problem. Frågan är om det då inte är enklast att betala skatten direkt.

Köper du däremot ett bostad för samma belopp eller högre som den du sålde spelar ränteläget in. Numera är det så att staten tar ut en ränta på 0,5% på hela upp- skovsbeloppet. Detta innebär att du på själva reavinstskattebeloppet får betala 2,27% ränta. Det är därför fördelaktigare att betala reavinstskatten direkt och inte söka uppskov så länge du kan låna upp pengarna till en ränta som understiger 2,27%. För stunden är den tiden förbi och familjen Penning väljer nog uppskov.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. hej per!
    jo,en buffert är ett MÅSTE.
    och jag säger alltid att an ska ha MINST 6 månadsUTGIFTER i buffert,gärna mer!
    själv har jag 50månadsutgifter i buffert...
    men jag har inga stora utgifter heller!

    SvaraRadera
  2. Nog är det väl underförstått i Nordeas undersökning att de som saknar eller har en liten buffert också saknar andra lättrealiserade tillgångar? Jag skulle tro att du och din fru med ert aktieinnehav har svårt att kvala in i den gruppen.

    SvaraRadera
  3. Du har förmodligen rätt, Wimsey. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg