Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tokstollar rules!

Tokstollar - de är då underbara människor!

Jag tänker då inte i första hand på de stackare som har psykiska problem eller sjukdomar. Nej, att vara psykiskt sjuk är ett lidande. Att vara en tokstolle, däremot, är att vara kreativ - så pass kreativ att du tänker utanför den berömda lådan. Thinking outside the box!

Världen är full av spännande tokstollar. Idag hörde jag en kvinna på radion som fullt och fast trodde på asagudarna. Det är väl uppfriskande? Lite Tor med sin hammare Mjölner och en glad gris, Särimner, som blir uppäten om och om igen?

En annan skojig tokstolle var Sten Broman - ni minns kanske honom ifrån musikprogrammet 'Kontrapunkt' på TV - som kunde ägna tid åt att rätta stavfel i kiosklitteraturen. Sten Broman var synnerligen intelligent, vilket inte är en motsägelse när det gäller tokstollar, och hade en giftig tunga, dessutom. 'Det värsta man kan servera mig är isvatten. Vatten är giftigt. Det visste redan Jesus. Han förvandlade vatten till vin så fort han fick syn på det.'

Så tokstollar är något positivt. Till skillnad från galningar eller dårar. Tokerier är bra - galenskap inget bra. För dårskap saknar humor, självdistans och intelligens. Ta exempelvis djupt religiösa människor, de som är bokstavstrogna intill varje stavelse. Ta de som ser sig äga sanningen kring religionen. Ett utmärkt exempel är de som förfasade sig över att Dalai Lama inbjöds till att tala på en gudstjänst i Lund. Ett ojande om irrläror och avsteg ifrån kristen tro.

Dalai Lama som själv säger att han 'inte tror på religioner som utesluter andra religoner' och att 'säga att min gud är överlägsen din gud är farligt, skadligt och trångsynt'. Dalai Lama är i mina ögon den milde tokstollen och den svenska kristna högern de farliga dårarna. Övertydligt är var det vidsynta tänkandet finns.

Tokstollar är ofta de som kommer på nya uppfinningar, idéer eller lösningar. Utan tokstollarna hade vi troligen suttit kvar i någon grotta, grymtat åt varandra och tyckt det var i sin ordning. För tokstollar, de tenderar att vända och vrida på verkligheten för att finna nya infallsvinklar. Att fundera ut hjulet, att bygga en båt eller att försöka flyga - det hör inte ihop med Status Quo och konservatism utan med tokerier, nyfikenhet och livsglädje. Sedan att en del tokstollar stryker med på kuppen, det får väl ses som en naturlag.

Så jag säger - länge leve tokstollarna och deras tokerier! Och ni inskränkta 'sanningsägare' kan gå och dra något gammalt över er - för ni har inget att tillföra mänskligheten. Ni har redan nått vägs ände i sinnet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
intressant?

Kommentarer

  1. I mitt tycke vore det bra om vi hade flera sanningssägare i det här landet.Modiga människor som vågar säga sanningen till många uppblåsta chefer.Om det bara funnits jasägare i det här landet skulle vi inte få någon bra debatt om verksamheterna.

    SvaraRadera
  2. Notera att jag skriver 'sanningsägare'.

    SvaraRadera
  3. ja vem äger egentligen sanningen?
    och VEMS sanning???

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg