Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Backa mot framgång

Jag låter bli att kommentera börsläget idag då det är så många som har bättre insikter i det än jag. Istället har jag funderat en aning kring det här jobbiga och besvärliga som kallas att nå sina mål.

Att sätta upp mål är ganska så lätt. 'Jag ska bli rik', exempelvis, är ett bra mål. Andra exempel kan vara att 'resa mera', 'motionera' eller 'gå ned i vikt'. Märkligt, dessa mål tycks ju faktiskt sammanfalla bra med mina egna?

Mål, målsättning och måluppfyllnad - internätet är fullt av tips, skolor och regelverk kring hur du ska lyckas. I mångt och mycket brukar de vara en aning för omfattande för att man ska orka med att anamma dem. Själv hittade jag den lilla underfundiga funderingen att framgång kan lättare nås om vi väljer att börja med själva målet. Det låter rimligt.

Låt oss säga att mina exempel ovan ska användas - vad är då målen? 'Två miljoner', 'Bahamas', 'Löpning' och '75 kilo', kanske? Så, var i tiden ska dessa mål vara uppfyllda? 'Tio år', 'fem år', 'inom en vecka' och 'den sista december i år' - då var de satta i kalendern, med.

Efter dessa klokheter är det alltså bara att arbeta sig baklänges. Hur ska jag kunna ha två miljoner på banken om tio år? Hur lyckas jag få till resan inom fem år? Vad behövs göras för att jag ska jogga inom en veckas tid? Och hur når jag vikten?

När det gäller pengarna så måste jag göra en strukturerad sparplan som hjälper mig. Resan kräver pengar, semesterplanering, nya pass till hela familjen, en spruta i rumpan med mera. Jogga - där handlar det om att hitta skorna i röran, någonstans. Vikten kräva sunda matvanor, handla rätt livsmedel, skaffa tid till att laga hälsosam mat och tabu för gatukök. Allt går att planera baklänges.

Det fina med metoden är att målet ter sig nära. Man famnar målet och håller det nära och levande. Ganska trevligt, faktiskt.

 Mitt första mål att granska är 'skuldfri vid 65 års ålder' - det ska bli spännande att räkna på.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg