Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Inte avig till Avega

Jag är en gammal, dammig datakonsult. Så är det. I många år var jag en så kallad 'väskedängare' som sålde mina tjänster i form av installationer, programmering och support kring diverse numera förlegade datasystem. För IT-världen, den är ständigt i förändring och fort går det.

En inte så fullt dammig konsult är företaget Avega Group - en av mina små kryddor i aktieportföljen. Företaget verkar inom just IT-konsulting och att rekrytera och behålla rätt personal är nyckeln till framgång i just konsultbranschen. Så varför Avega Group?

Mitt resonemang är att Avega Group inte är en uppkomling. Enligt företagets egen uppgift har ingen anställd mindre än 5 års erfarenhet och ledningen har dessutom stor erfarenhet av konsultföretag. Före Avega Group arbetade de på andra konsultbolag där de också levererade liknande resultat och tillväxt. Tidigare har Lars-Erik Eriksson varit vice VD för ett dotterbolag inom Connecta samt arbetat på WM-data i olika chefsbefattningar. Jan Rosenholm har tidigare varit VD för dotterbolag inom Connecta, arbetat inom Programator och Cap Gemini i olika chefsbefattningar. Avega Group platsar, som ett av tre IT-konsultbolag, med en tillväxt på 44 % på Ahrens Rapid Growth tillväxtlista 2011. Avega Group fick även utmärkelsen Superföretag 2010 från tidningen Veckans affärer och PAR.

Självklart är det oerhört intressant att se hur Avega Group klarar av att hantera den lågkonjunktur marknaden förutspår. Av tradition så är IT-tjänster sencykliska, men Avega Group verkar märkligt oberörd av detta. Avega Group har fortsatt sin nettorekrytering och har ökat antal medarbetare med över en fjärdedel. I dagsläget kommer cirka 90 procent av företagets omsättning från ramavtalskunder inom flera olika branscher. Under perioden juli till september 2011 har Avega Group utökat med tre nya ramavtal samt påbörjat samarbete med nio nya kunder. Att Avega Group ännu inte lyckats lika väl i Öresundsregionen och Göteborg så som i Stockholm tror jag är en inkörningsfråga.

Du som gillar rapporter finner företagets senaste delårsrapport här och här finns en trevlig analys att läsa. En analys som inte är helt purfärsk finns här, likväl är den intressant läsning för dig som söker information om Avega Group.

Företagets omsättningstillväxt är stark och så även lönsamheten. Handeln i aktien är relativt låg trots att den nyligen bytt lista till NASDAQ OMX Small Cap. Positivt är att företagets grundare behållit och ökat sina aktieinnehav och att även de anställda och insiders har stora innehav. På insiderlistan finns bara köpposter. Jag är förtjust i företag som har anställda med egna aktieinnehav i sin arbetsplats vilket jag tror påverkar inställningen till sitt arbete.

Avega Group är också en god högavkastare när det avser utdelning. Man har satt som mål att dela ut 50 procent av vinsten. Avega Group tillhör de aktier som smyger sig fram utan att speciellt många tar notis om den. Kursen inledde året runt 23 kronor, steg sedan till närmare 35 men har sedan fallit tillbaka till 27 kronor.

I en långsiktig portfölj vågar jag mig på att rekommendera en liten post i Avega Group.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg