Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Januari 2012

Ja, det här är en början på ett återkommande bokslut för Per Penning och familjens privatekonomi. Huruvida det är intressant att läsa eller ej återstår att se. Januari var en dyr månad - veterinärbesök, trasig tand, gnällig bil och en reparation i huset kostade en hel del.

De totala tillgångarna ökade i värde med 0,76% och skulderna med 0,09%. Märkliga procentvärden men sammantaget i rätt riktning. Aktier och fonder gick fint med en sammantagen uppgång på 7 procent. Speciellt Avanza gick fint med de två innehav som finns där - Northland Resources och Realty Income. Innehavet på AktieDirekt med kryddorna och en större likvid steg med 4,19 procent vilket känns utmärkt.
Januari är av tradition en bra aktiemånad och februari kan kanske också fortsätta i den riktningen. Det saknas dock inte orosmoln - Grekland och Iran, exempelvis - så något facit finns inte att tillgå. Har man någon som helst tilltro till tekniska analys så är det dock en god idé att gå helt likvid dessa dagar. Indikatorn MACD säger så, åtminstone. Själv bryr jag mig inte om den - är redan likvid undantaget riskkapitalet.





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hejsan Per!

    Jag skulle också vilja göra exakt som du gör när månaden är slut. Är det enkelt att summera och vad har du för arbetstillvägagångsätt och vilka hjälpmedel för det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Jag använder Excel och 'You need a budget' - du får gärna utveckla mer vad det är du vill åstadkomma. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg