Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Längtan och lösning

Det är ingen överdrift att påstå att vi människor översköljs av reklam i medierna och i brevlådan. Ja, familjen Penning får så mycket pappersmassa i posten att det är löjeväckande. Vi läser inte reklamen längre utan sorterar bara ut brev och riktig post och resterande går direkt i pappersåtervinningen. Jag undrar allt om inte det allra mesta av pappersreklamen är helt meningslös? Jag struntar i Media Markt:s åttatusen tv-apparater och ICA:s billiga bananer - det är dessutom likadana reklamblad varje vecka.

Likadant på TV där programmen hackas sönder av reklambudskap och märkligt nog samma reklamfilm flera gånger under samma sändning. Jag blir bara förbannad och inte köpsugen alls. Jag vet att mycket reklam inte är ämnad för min målgrupp - lönnfeta fyrtioplussare - men jag undrar varför så mycket reklam bara är infantil, meningslös, fånig, tråkig, trist och idiotförklarande? Så här kommer mina tips till dig, marknadsförare.

En reklammakare som vill nå mig kommer ingen vart med lockpriser eller påstådda fynd. Nej, för mig gäller det att de hittar en känslomässig sträng att slå an på eller att presentera en lösning på ett problem som jag har.

Ett företag inom resebranschen som har lyckats med att nå mig är Fritidsresor. Reklamfilmerna med Mads Mikkelsen får det att värka i kroppen av längtan till sol, ledighet, ljuva dagar med familjen och egen tid i massor. Dagarna du minns - en slogan som slår en kontorsråtta som mig mitt i Solar Plexus. Fanken, dagarna ser ju likadana ut hela tiden? Jag vill också minnas härliga minnen.

Att vrida upp volymen på en längtan hos en potentiell kund är enligt mig den mest lyckade vägen för en marknadsförare att gå. Humor? Jo, det är bra. Pris? Spelar roll men är underordnat. Lösning? Helt rätt - om det är det jag söker just då. Längtan? Överskuggande - alla människor har en längtan och lyckas man trigga denna i sitt reklambudskap dår har man tagit sig igenom alla skyddande skal och nått den innersta, sårbara kärnan.

Det finns säkert hur många böcker, utbildningar och doktorshattar kring hur marknadsföring och lockande till försäljning som helst. Jag har inte något av detta i bagaget. Jag är en vanlig människa med behov, önskningar och längtan. Jag är därför en expert i ämnet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Låter som att en "ingen reklam"-skylt skulle vara en bra idé för både dig och miljön!
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Att säga att man inte blir påverkad av reklam innebär brist på självkännedom. Vi blir alla uppmanade att ändra vår livssituation var dag för att räcka till, duga och bli accepterade genom tv-, radio, brevlåda & väggplanscher etc. För att inte världsekonomin ska krascha krävs en viss tillväxt. Ett behov måste därför skapas. När man tänker på hur mycket det kostar att slippa reklam för vissa tilläggstjänster via tv etc inser man snart att företagen vet att reklam genererar intäkter. Man borde Om man svävar ut lite alltså kunna kräva pengar för att öka antalet reklamminuter per tvsändning eller liknande. Och dessutom finns ju de stora pengarna i branschen vilket lockar eliten för tillverkning av marknadsföringsmaterial. Om man är medveten om att reklam påverkar en och aktivt försöker undvika den kan kanske en egna egentliga vilja få ta större plats i valet av ens behov.

    SvaraRadera
  3. Hej! :)
    Visst påverkar den även mig då den gör mig förbannad. Vilket troligen inte är syftet. Om det nu finns en 'elit' bland marknadsförare så imponerar den sällan på mig. Jag spelar ju numera alltid in TV4 på min box och ser programmen senare så att jag kan spola förbi reklamen.

    SvaraRadera
  4. Håller med! Fritidsresors "Dagarna du minns" slår an på en särskild sträng... Svårt att inte påverkas av den. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg