Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Aldrig riskfritt

Det är ljuvligt att arbeta. Ja, eller att åtminstone ha ett jobb vilket inte är alla förunnat. Det är till att vackert konstatera att en återkommande, halvhyfsad inkomst är viktig för att hålla drömmen levande om ett liv bortom löneslaveriet.

Några som slavar på i god takt är vanligtvis IT-konsulter, det vet jag av egen erfarenhet. I min aktieportfölj finns just IT-konsulten Avega Group som kom med en nog så bra rapport för fjärde kvartalet. Att marknaden hade än högre förhoppningar på bolaget anser jag inte som något negativt. Avega Group har visat på en kraftigt ökande försäljning och en god rörelsemarginal. Dessutom har bolaget en attraktiv utdelningspolicy vilken har föreslagits bli 2 hela kronor i år.

Att investera i ett IT-konsultbolag kan aldrig anses riskfritt då konjunkturkänsligheten är hög. Det har indikerats en svagare efterfrågan hos kunder inom bank och finans, vilket i så fall kan påverka Avega Group negativt då omkring 26 % av intäkterna ligger i segmentet. Samtidigt så har företaget etablerat tre nya verksamhetsområden under året som gått - Oracle Applications som tillhandahåller tjänster inom Oraclesegmentet, krav och test arbetar med tjänster inom krav- och verksamhetsanalys samt test och kvalitetssäkring.

Familjen Penning som pendlar till jobbet med två bilar känner av att det blir allt dyrare att tanka. Kanske det är dags att göra förändringar i bilparken för att få ned förbrukningen?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg