Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

In da face!

Facebook är troligen inte okänt för så många, detta sociala nätverk som är både på gott och ont, enligt mig. Nu ska denna tjänst noteras och hugade spekulanter få ta del av dess värde genom att teckna sig för aktier. Facebook väntas ansöka om börsnotering på onsdag, en notering som kan bli den största någonsin för ett internetbaserat bolag med en värdering som väntas uppgå till runt 100 miljarder dollar eller drygt 700 miljarder svenska kronor. Skulle du välja att investera i Facebook?

För mig är det helt främmande att betala för något som Facebook. En internetbaserad tjänst som imorgon kan ersättas av något nytt, mer spännande eller revolutionerande och därmed tappa stora delar av sin användarbas - inget konstigt med det, sådant har hänt förr. Utan sina användare är Facebook inget annat än en serverhall.

Nej, mycket hellre köper jag tre volvoaktier för samma pengar - eller något annat med sann konsistens. Så som  CDON, som jag tyvärr inte hade i portföljen idag. En rusning på 25 % efter rapport är inte illa. Samtidigt så är detaljhandel något jag känner mig osäker på just nu.

Ja, det var en rejäl uppgång idag - en uppgång utan minsta tvekan bland köparna. Index steg med 2,5 procent, något som mina kryddor inte kunde hänga med på även om det blev en uppgång för mig ändå. Inget guldkors än men kanske snart? Avega Group har iallafall stigit med 25 procent sedan köp, härligt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg