Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Eftertankens kranka blekhet

Att investera pengar i teknikaktier är både spännande och intressant. Jag arbetar själv med teknik och vet vad det innebär att ständigt behöva vara innovativ och framsynt. Konkurrensen är hård och från länder som Indien och Kina kommer en ständig påminnelse om att det inte går att slå sig till ro.

Bland mina aktier har jag några konsultbolag som arbetar i teknikintensiva branscher - Avega Group och Eurocon - där just konsulterna är själva navet för verksamheterna. Dessa människor behöver ständigt arbeta med sin kompetens och hålla sig ajour med allt som sker inom det egna teknikområdet - annars är man rökt och snart i kön hos Arbetsförmedlingen.

För ett tag sedan valde jag också att köpa några små poster i tre välkända, amerikanska teknikjättar - Apple, Google och Microsoft. Visserligen är dessa tre konkurrenter men samtidigt så kompletterar de varandra bra i portföljen - Apple med sina fantastiska maskiner och ruskig lönsamhet på musikförsäljning, Google med sina annonsintäkter och Microsoft med sitt monopol i PC-världen.

Jag är väldigt glad för att Apple har valt att börja dela ut från sin digra kassa till aktieägarna. Ännu gladare är jag om de låter bli att köpa Facebook, som det ryktats om. Jag tror att det skulle kosta mer än det smakar - även om Apple kanske hade kunnat utveckla konceptet. Men att investera i Fejjan skulle jag inte våga göra. Gör du?

Att Facebook inte har det stora antal verkliga användare som gjorts gällande ter sig oroande. Och en community är en företeelse där användarna är hela grunden. Utan dem så blir det bara pannkaka av det hela. Och att en användare på Facebook anses värd över 100 dollar är helt absurt - en mångt mycket värre IT-bubbla än vad vi någonsin sett. Visst tjänar Facebook pengar - på annonsering och sina spel i huvudsak - men i förhållande till det förväntade börsvärdet ter det sig magert - blott en krona per hundralapp. Naturligtvis kan jag ha fel om Facebooks framtid men det får tiden utvisa. Spännande är det utan tvekan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag känner inte till Avega eller Eurocon, men IT-konsultbolag lockar inte. Under en konjunkturcykel tjänar de pengar under uppgångsfasen, lider av löneglidning under högkonjunkturen, tappar kunder under nergångsfasen och svälter under lågkonjunkturen. Styrkan är såklart att de kan växa snabbt med låg kapitalbindning, men jag tycker nog att konsultbolag helst ska ägas av personalen.

    Jag tror inte att Apple köper Facebook, jag tror inte ens att Facebook är till salu. Ägarna är mångmiljardärer redan, varför ska de släppa sin bebis? Och Apple om någon borde hitta nyckeln till att konkurrera ut FB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ytterst få IT-konsultbolag jag skulle våga investera i - Avega är ett. Eurocon är inget renodlat IT-bolag, dock.

      Att ta upp kampen inom sociala medier tycker jag inte att Apple bör göra. Google har trots sina muskler inte lyckats alls så här långt med sitt Google+. :)

      Radera
  2. Apple gör överhuvud taget inga stora ogenomtänkta företagsköp. Det finns inte i deras DNA. Sök på wikipedia och jämför med tex Microsoft och Google. Köper man något är det extremt fokuserat, långsiktigt och strategiskt. Senaste köpet är Anobit, Israelisk firma som är duktiga på firmware till flashcontrollers som jag förstår det. Inget de senaste åren har kostat mer än några hundra miljoner dollar. Jämför med MS som vara nära att köpa Yahoo för 47 miljarder dollar för några år sedan och som sedan köpte Skype för åtta...

    Däremot skulle jag kunna tänka mig att de kanske kan köpa något som har med innehåll att göra. De tjänar inte de stora pengarna på sitt innehåll just nu utan på hårdvaran. Innehållet är bara "moaten" för att behålla kunderna. Det kan dock ändras i framtiden. Om intäkterna ökar från innehåll (tex genom uppköp av bra sådant) så kan de sänka priserna på hårdvara och då kommer konkurrenterna att få det ännu svårare... Intressant framöver är det dock!

    Jag ligger rätt tungt i AAPL sedan våren 2010 så jag är en beleiver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karl. Trevligt att du gillar Apple. :)

      Jag hoppas, liksom du, att Apple inte gör några dumheter framöver. Själv är jag för feg för att ligga för tungt i teknikaktier.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg