Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Skåda

Nu är vi nöjda, jag och frun. Nu har vi bytt in våran Volvo och det blev en hyfsat bra affär, tycker jag. Väljer jag att räkna på det hela så kanske till och med riktigt bra?

Gamla bettan började bli sliten. En Volvo S 60 årsmodell 2004 med nästan sjuttontusen mil på mätaren och en rejäl omgång service väntande runt hörnet. Kamremsbyte, nya bromsskivor och gnisslande länkarmar som sett sina bättre dagar. Dessutom två nya sommardäck behövdes. En 2,4-liters motor med 140 hästar som visserligen sjunger så vackert men också gärna dricker soppa i volym. Fantastiska säten - men att sitta är inte allt.

Jag hade luskat fram en Skoda Fabia av årsmodell 2009 på nätet. En helt annan typ av personbil - liten, osportig och ganska tam till utseendet. Men med en pigg 1,2-liters motor med tre cylindrar och en morrande sång med hälften så många pållar som Volvon. Men också med allt man kan önska sig av utrustning - ABS, EPS, klimatanläggning och kurvljus, bland annat. Prislappen var 82 500 kronor och miltalen 6400. Enligt bilhandlaren en värdeminskning på drygt sex kronor milen och spontant kunde han ge oss 38 tusenlappar för gamla bettan. Så nu var det dags att förhandla - 44 500 emellan var för mycket för vår budget.

När dragkampen var över så landade vi på 35 500 kronor emellan - klart godkänt. En bil med tiotusen mil mindre på mätaren och 5 år nyare. Vi kom undan en dyr service och två nya sommardäck - uppskattningsvis trettontusen riksdaler - och både skatt och försäkring betydligt lägre - 760 kronor mot 2200 kronor i skatt och ungefär 1500 kronor lägre försäkring. Och så som pendelbil sparar vi vid ett bensinpris på 15 kronor litern ungefär 6000 kronor till i bränsle per år.

För engångskostnaderna så som service och däck kan vi dra av tretton lakan från prislappen så på mindre än tre år så bör affären betala sig. Eller rättare sagt - börja kosta mindre än idag. För alla bilaffärer är usla i grunden. Men jag är trött på att lägga hela förmögenheter på personbilar - det var hög tid att budgetera mindre för detta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Om man skulle ha otur ,och bli inblandad i en bilkrock,sitter man hellre i en v60.Av skodan blir det inte mycket kvar,krocksäkerhet kan vara en billig livförsäkring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har då inte råd med någon V60, inte. :)

      Radera
  2. Grattis till nya bilen, Per. Det låter som ett riktigt bra köp. Och bra tänkt, tycker jag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Då får jag gratulera till affären, tror ni fick till det riktigt bra där! 4 stjärnor i Euro NCAP, bara tuta och köra :)

    SvaraRadera
  4. Tack ska ni ha! Jag tutar och gasar! :)

    SvaraRadera
  5. Ägde en Skoda Fabia av 2001 års modell och var väldigt nöjd med den. Faktiskt riktigt trevlig att köra och även om den var lite plastig inuti så kändes den stabil att köra trots att den var liten. Testade en VW Polo av 2000 års modell i samma veva och den kändes inte alls lika säker på vägen!

    Förmodligen ett bra köp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karl,
      märkligt nog fick jag ungefär samma intryck i jämförelse med en Polo vi provade - det var samma årsmodell. Vad kör du idag?

      Jag hoppas det här bara var en dålig bilaffär. :)

      Radera
  6. Att en större bil är säkrare (v60 eller s60) är väl inte så konstigt. Men det finns en fantastisk lösning - anpassa körningen. Längre avstånd, bättre uppsikt och lagom fart.

    Undra om människor skulle köra lugnare om det inte var en airbag utan en pistolkula ur ratten vid en krock...

    Michael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med - det finns en falsk trygghet i alla säkerhetslösningar. Men fart dödar...

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg