Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Virrig konsument

Vid vilken ålder börjar glömskan och förmågan till att tolka sammanhangen bli sämre? Ja, ibland undrar jag om inte det är i min ålder, åtminstone när det gäller mig själv. Eller kanske inte, då jag är ganska så skärpt och på hugget ibland. Kortslutning i huvudet tycks det bli ändå från en stund till en annan. Den här gången i samband med att familjen Penning avsåg att byta bil.

Jag hade haft en konversation med en bilhandlare via e-post om vad vi skulle betala emellan vid ett inbyte av vår törstiga Volvo mot en söt, snål Polo av senare årsmodell. Det kändes rätt och bra så på lördagen stuvade vi in oss i Volvon och drog till denna handlare för en provkörning. Härligt väder var det och att sitta och ratta en nyare vagn var en fröjd. Det var en prima vagn, helt enkelt. Vi var därmed sålda på denna Polo och tänkte göra upp med bilförsäljaren och sedan lämna kvar gamla Bettan och susa hemåt med folkvagnen. Så bidde det inte.

Det visade sig tyvärr att jag ställt frågan till handlaren om vad vi kunde få för vår bil vid ett inbyte. Denne handlare svarade vad vi skulle behöva lägga emellan. Det är inte samma sak, det. Uppenbarligen var jag så pass 'låst' i min frågeställning att detta helt gick förbi mig. Hela affären föll samman som ett korthus. Förutsättningarna packade ihop. Familjen Penning fick vackert stuva in sig i en gammal Volvo igen och köra därifrån.

Vi fick trösta oss med en fika på en härlig, traditionstyngd kaffestuga och sedan ta oss en lång skogspromenad för att skaka av oss denna snöpliga historia. Imorgon måndag tar vi nya tag i frågan - en Skoda hägrar härnäst.

För er som undrar vad en bra bilaffär är så kan jag berätta att sådana finns inte. Att äga en personbil är bara dyrt. Alla bilaffärer du gör under ditt liv är antingen en där du blir lurad eller blir rejält grundlurad. En person som lärt sig sparsamhetens dygd äger ingen bil utan cyklar eller tar bussen - möjligen tåget om det finns tilltro till det. Om du strävar efter att enbart bli lurad så rekommenderar jag hemsidan Bilpriser som stöd för att jämföra årsmodeller och prislappar - där häckar jag just nu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Ja bra bilaffärer finns inte! Det är bara i lyxfällan som dom kan greja det! Haha!

    Nej, jag har åkt kommunalt hela mitt liv och jag tycker det är det bästa spåret jag har snöat in på! Är glad att jag aldrig valde bilvägen när man var ung.

    SvaraRadera
  2. Får jag föreslå att ni även kollar på Fiat Punto av nyare modell, riktigt trevlig bil, bränslesnål och billig, och man åker riktigt bra tycker jag, åker två vuxna och två barn/ungdomar utan problem, som du förstår är det en sådan jag kör :) Har en 2003:a och är supernöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Har tyvärr lite dålig erfarenhet med Fiat och rost, men det är kanske historia?

      Radera
    2. Fick förresten span på en Bravo på nätet. Väldigt snygg bil.. :O

      Radera
    3. Bravon är riktigt läcker :)

      Tror nog de blivit lite bättre med rosten, inget på min ännu iallafall.

      Radera
    4. Mycket snygg. Det blev en annan bil dock, återkommer till det. :)

      Radera
  3. Min erfarenhet säger att det sällan är lönsamt att byta bort en väl fungerande bil för att sänka bränsleförbrukningen.Inte så miljövänligt kanske,men i allmänhet kan vilken bysmed som helst laga en bil tillverkad före1990.Moderna elektroniska viduder kräver däremot personal med hög elektronisk kompetens,som det därför tas ordentligt betalt för vid minsta fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, valet är inte lätt. Vi får fundera vidare..

      Radera
  4. Jag råkade ut för ett intressant fenomen förra året som kanske skulle vara av intresse. I maj förra året bytte jag ut en övertagen skrothög (Golf-98) med dödsdom mot en ny VW Golf (-11). Det visade sig att då de höll på att fasa ut den gamla årsmodellen mot nästa års kollektion (som dock inte skulle börja tillverkas förräns till hösten) hade de något de kallade dark-label rabatt på deras bilar i lagret, vilket "sparade in" strax över 30.000:- på priset för den nya. Att de dessutom gjorde ytterligare avdrag på priset för den gamla, som i princip bara var metallvärde, gjorde ju inte saken sämre. Om det är ett generellt fenomen låter jag vara osagt, men det verkar inte så otroligt.

    Om man inte är så kräsen med att välja utrustning etc är det något jag kan rekommendera då man får en ny bil med värdeminskningen som sker genom att starta motorn redan är avdragen. Nackdelen är väl att bilen blir förra årets modell redan efter några månader, men så stor skillnad är det ju knappast mellan åren att det skulle vara värt pengarna.

    Hursom, bara ett sätt att göra en dålig affär något bättre ;)

    /Inte överdrivet snål smålänning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Någon helt ny bil blir det dock inte. .)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg