Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Köplust

Sommaren vill inte visa sig riktigt trots att vi är flera dagar in i Juni månad. Solen lyser mest med sin frånvaro och när den väl tittar fram blir det ändå inte riktigt varmt. Jag får lite oroande minnen från ifjol då Maj var sommaren och Juni till Augusti var mer höstlikt.

Idag valde jag att göra ett par aktieaffärer och ökade på i Handelsbanken och i Sampo. Eftersom jag inte är mer oroad av finanskrisen idag än för veckor eller månader sedan - vilket inte betyder att jag inte är oroad alls - så har kurserna fallit och ett köp i kvalitetspapper mer attraktivt.

Handelsbanken, där familjen Penning har sina bolån, är den enda bank vi äger aktier i och kommer att låta så förbli. Citigroup har höjt sin riktkurs till 220 kronor vilket kan te sig snävt. Bloggaren Lundaluppen har sin 'egen' riktkurs inställd på 300 kronor vilket kanske är lite högt i andra riktningen. Likväl så är Handelsbanken den bankaktie jag känner mig mest komfortabel med och inhandlades idag till 196,60 kronor.

Den finska försäkringsjätten Sampo har en fin utdelningspolicy och äger i sin tur en femtedel av Nordea. Bolaget gör fin vinst även om den sjönk något under kvartal ett jämfört med 2011. Aktiespararna gör också tummen upp för Sampo och rekommenderar till köp i aktien och att behålla långsiktigt och ger sin riktkurs till 22,50 euro. Jag betalade idag 18 euro, vilket jag är nöjd med.

Mr Market är i gungning och rekyler uppåt blandas med full fart utför. Snart är vi väl där då småspararna inte står ut längre, säljer med förluster och lägger sina sparslantar i räntebärande papper, om så inte redan gjorts. Orostider kan vara den bästa investeringstiden så länge det sker under ordnade former. Handelsbanken och Sampo kan inte annat än anses vara attraktivt prissatta.

Nu är det snart Sveriges Nationaldag och visst är Sverige värt att fira? Att tillbringa denna dag med sina nära och kära och känna en gnutta tacksamhet för den drägliga tillvaron vi lever i ligger på sin plats. Du gamla, du fria..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Handelsbanken och Sampo är riktiga kvalitetsbolag. Bra val! Hoppas att du får en trevlig nationaldag. //Mattias

    SvaraRadera
  2. Jag skulle inte kalla det riktkurs, snarare är det den kurs där jag tappar intresset att köpa :-). Men både SHB och Sampo är fina bolag och kommer sannolikt att glädja dig framöver!

    SvaraRadera
  3. Kära Per, nu saknar jag faktiskt dina filosofiska inlägg blandat med aktietips. Känn ingen press...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angelica, det gör faktiskt jag med. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg