Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Liten paus

Imorgon så är det min födelsedag. Jag fyller 45 år och därmed så tippar jag över ifrån att vara drygt 40 till knappt 50. Det känns helt i sin ordning. Livet blir inte sämre för att man blir äldre, det är i så fall en myt. Jag har insett att jag med tiden blir lite mer vis, komfortabel och förnöjsam. Och lite mindre hetsig, otålig och obetänksam. Sådant som gör livet en aning lättare.

Jag har tagit semester på min födelsedag. Det tycker jag att jag ska ha. Inte ska man förringa sin födelsedag, den dag som man i barndomen längtade till och verkligen såg fram emot. Jag ser fortfarande fram emot denna dag. Fast numera ger jag mig istället en mental ryggdunk och gratulerar mig till att jag fortsatt är med i matchen.

Imorgon ska dagen ägnas åt mig själv och familjen. Vi ska fira, äta gott och avsluta med en överraskning som jag föreberett. Det ska bli så bra.

Idag lämnade jag sonen på den sista vanliga skoldagen, imorgon så är det skolavslutning. Och där intill skolan har jag funnit en liten paus, en gnutta närvaro i stunden, som jag alltmer uppskattar. Det är en liten stig, blott några hundra meter lång, som ingen annan använder. De andra föräldrarna rusar snabbt fram och tillbaks på den raka asfaltsbanan för att lämna och hämta. Själv bjuder jag mig själv på två minuter extra frihet genom att ta den snirkliga stigen istället.

Några hästar som betar i hagen utanför, vinden som susar i björkarna, lite grus att trampa, en fin utsikt över blommande rapsfält. En kort men intensiv ‘här och nu’ - en gnutta mindfulness i vardagen. Lätt att glömma bort att livet är här och inte där borta. Vi är oftast på väg någonstans i vardagen och tankarna glider därmed också i den riktningen. Att hinna med att låta sinnena få känna en stund - det är värt mycket.

Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat. En tankvärd mening som också en en bok skriven av Lennart Hagerfors och handlar om vanans hemtamhet och varför vi sällan lägger märke till den banala del av livet som är just att syssla med annat: handla, lämna barn på dagis, åka tunnelbana, spela fotboll, sova middag, åka bil, dammsuga. För hängmattan eller i bilen är det här en bok jag rekommenderar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,intressant?

Kommentarer

  1. Grattis på födelsedagen! Njut på din dag.

    SvaraRadera
  2. Grattis till dig, hoppas du hade en underbar dag! Jag vill bara säga att jag uppskattar din blogg grymt mycket! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg