Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Trygghet i finanserna

Jag har alltid gillat att dribbla med siffror. Microsoft Excel har, så långt tillbaks jag kan minnas, varit en trogen följeslagare. Att räkna på allt från billån till amorteringsplan - då finns det inget bättre verktyg.

Konkurrenter kommer och går kring konceptet 'Spreadsheet', men för mig har det ännu inte funnits något alternativ som tett sig bekvämt nog.

Excel har också varit verktyget i mina privatekonomiska kalkyler. Både kassabok och andra verktyg finns att ladda ned här på sidan. En hel del litteratur inom privatekonomi har jag läst och de har ofta legat till grund för hur jag har arbetat med min privatekonomi. Frågan är hur bra det har varit?

För alltför många böcker har den där fantastiska ansatsen, metoden eller mirakelkuren för hur jag ska bli miljonär, skuldfri och aldrig mer behöva bekymra mig om pengar - det vill säga, realismen slirar. Det som är det verkligt viktiga, som visserligen nämns av de flesta men i förbigående, är behovet av en budget. Varför är det så?

Inte helt otroligt för att en budget är ett enkelt ting, lätt att förstå sig på och ganska torr och trist? Men en tråkig budget är lik förbaskat det mest viktiga av allt i en sund privatekonomi. Ditt ekonomiska liv och alla dina finansiella beslut behöver en budget som fundament. Jämför budgeten med ett träd. Ditt sparande är frukten på trädet. Bilen du vill köpa är också en frukt. Bostaden du längtar efter - frukt. Semesterresan? En frukt!

Utan träd - ingen frukt. Enkelt.

I massor av böcker, bloggar och finanstidsskrifter har jag läst att man ska se till att sätta undan minst 10 procent av sin inkomst i ett långsiktigt sparande. Mycket bra - men du måste HITTA de där tio procenten någonstans. För de flesta råd som finns fokuserar på frukten. Medan vi egentligen borde börja med trädet istället.

Oavsett vad du vill med din privatekonomi, om det så är att bli skuldfri, amortera bostadslånen eller köpa en ny bil, så skriv ned dem så som dina finansiella mål. Därefter är det dags att plantera budgetträdet och få det att växa - och bära frukt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. så sant! Vägrade att göra budget i början. Totalt anti. Men märkte att det gick inte om man ville nå sina mål. Och det konstiga är att så fort nåt kommer på papper, så märker man vad man ska skära ner på osv... idag är budgeten a och o! den som styr allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minna, jag skulle gärna höra mer om hur ni arbetar med en budget. :)

      Radera
  2. För mig var det viktigaste inte att göra en budget, utan att göra en kassabok. Jag är helt övertygad om att motivationen att göra en budget ökar när man ser hur mycket onödiga småutgifter man har. Jag har personligen inte gjort en budget eftersom jag har det hyfsat väl ställt och pengar kvar i slutet av varje månad, men sen jag gjorde kassaboken har jag blivit mer medveten om mina utgifter. Detta har i sin tur lett till att jag har idkat mer självdisciplin vid inköp och i förlängningen nästan dubblerat mitt månatliga sparande.

    //Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min erfarenhet är att om jag ser till att verkligen 'bokföra' alla utgifter så minskar de automatiskt. Lite märkligt men så är det. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg