Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Avgifta dig

Alla vill ha mina pengar. Det är en devis som jag har haft länge i mitt privatekonomiska verktygsförråd. Att alltid utgå ifrån detta gör livet både enklare och svårare. Det kräver att jag lägger vikt kring att hela tiden hålla mig ajour med hur, var och när mina slantar riskerar att norpas på ett eller annat sätt.

Att många svenskar betalar stora belopp i avgifter för sin kapitalförsäkring var en nyhet för mig. Av förklarliga skäl talas det tyst om detta. Claes Hemberg på Avanza Bank sätter fingret på problematiken på sin blogg med trumf på hand - Avanza har nämligen en avgiftsfri Kapitalförsäkring till skillnad från exempelvis Handelsbanken, Swedbank, Nordea och SEB. Även Folksam och Skandia tjänar fina pengar på spararna. Det finns en räcka med giftiga kostnader kopplat till storbankernas kapitalförsäkring med spännande namn som årsavgift, kapitalavgift och administrationsavgift.

Skatten på en kapitalförsäkring är en schablonskatt som inte påverkas alls av hur mycket du säljer och köper aktier och fonder inom försäkringens väggar och grundas på statslåneräntan. Denna skatt är densamma var du än har din försäkring. En kapitalförsäkring i sig är en bra sparform, enligt mig. Men avgifterna kan göra sparandet onödigt dyrt. Visst är det tröttande?

Om du vill vara din storbank trogen så är alternativet som finns till buds att öppna ett investeringssparkonto också kallat ISK-konto (investeringssparkonto-konto?). Detta konto är garanterat fritt från avgifter och beskattningen ligger i linje med en kapitalförsäkring. Står du i valet och kvalet så är ett ISK att föredra eftersom du på detta konto blir direktägande av fonder och aktier. Dock går det inte att flytta värdepapper från en kapitalförsäkring till ett ISK utan dina innehav måste då säljas. Ett alternativ är då att istället öppna ett ISK och nyspara där och senare när man så vill sälja av värdepapper i sin kapitalförsäkring.

Alla vill ha dina pengar. Ge inte bort dem frivilligt så avgifta dig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej Per,

    med tanke på din rubrik och vad som händer i Cypern så undrar jag om det inte är säkrare att ha en Kapitalförsäkring (som per definition ägs av ett försäkringsbolag) istället för en ISK. Rätt vad det är kanske staten får för sig att konfiskera en del av en privatpersons privata sparande för att rädda ett instabilt system (EU?), klara av framtida pensionsutbetalningar etc.

    Håller till fullo med om att det är viktigt att se över eventuella avgifter och det gäller ju inte bara Kapitalförsäkringar.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Rädsla och girighet är de 2 fundamentala fällorna när det gäller pengar och investeringar.
    Låt dig aldrig luras in till sådana egenskaper.....
    Var inte rädd och var aldrig girig så går alltid det bra för dina investeringar.

    säger Besser, som alltid har rätt.... :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har bundit upp en del sparande i kapitalförsäkring på Handelsbanken, men valde att avbryta nya insättningar och istället började nysparande på Avanza istället. Tyvärr är de andra pengarna "låsta" i kapitalförsäkringen till januari 2013, men då ska de ut och in på annat sparande istället. Eller investerande. Har inte bestämt mig för vad jag ska välja sen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg