Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Grön kvist

Hur blir du rik på kuppen ? Jo, ge fanken i att slösa så förtvivlat så kommer du på grön kvist. Ett enkelt recept för en bättre privatekonomi sammanfattat i en enda mening. Det är bara att skippa onödiga kostnader så löser det sig. Köp istället billigare, bättre och högre kvalitet som håller längre. Höj gärna din lön men dra i första hand ned på onödig konsumtion. Och lägg sedan pengar på hög.

Bloggaren Osunt går till hårt angrepp på krönikör Jan-Olof Bengtsson i hans argumentation för att svenskarna inte har råd att spara -  och det med all rätt. Att tro på att bortskämda svenska hushåll skulle börja spara mer om de fick ytterligare skattesänkningar är synnerligen naivt. Jag bara undrar - hur mycket av den borgerliga regeringens skattesänkningar har gått in på sparkontot istället för ytterligare konsumtion? När det gäller pengar kan vi dessvärre omyndigförklara stora delar av befolkningen.

I yngre år var jag mycket slarvig med pengar. Numera har jag däremot svårt för att njuta av saker som inte är betalt. Utstående skulder är en mental börda jag undviker i största möjliga mån. Men hur många köper inte allt mer på krita? Det lånas till allt mer konsumtion där även semesterresor ingår dessa dagar. Att vara belånad så som människa är närmast en naturlag.

Hela vår samhällsekonomi bygger på bibehållen belåning och konsumtion på lånade pengar. Om alla skulle vilja amortera av sina lån skulle det nog anses som samhällsomstörtande verksamhet eftersom det mer eller mindre är en omöjlighet. Skuldfria svenskar är och förblir en utopi.

Å andra sidan så gäller detta faktum ALLA svenskar. Det behöver ju inte gälla dig och mig. Att några få procent av det svenska folket gör sig skuldfria skulle kunna fungera, det borde knappast säkerhetspolisen uppmärksamma?

Pengar gör pengar. Det är ungefär som kaniner. Skulder skapar dock kostnader och i än värre fall större skulder. Och sedan kommer Patrick och Magnus på besök och bannar. Det är därför bättre att ha pengar än skulder. Simple as that!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tyvärr så verkar det inte finnas några incitament för att spara. I alla fall inte som skapar incitament på kort sikt. Lån får man ju göra ränteavdrag för ganska snart. Vad händer om du bygger upp ett sparande? Det beskattas. Jag tycker det vore passande med ett avdrag för kapitalinkomster upp till ett visst belopp, för att premiera ett buffertsparande i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Kanske. Vilja och möjligheten att tjäna pengar brukar ju gå hand i hand. "Ingen" tjänar pengar på att ett sådant kapitalavdrag... Staten får mindre skatteinkomster. Finanssektorn tjänar mindre då mindre krediter behövs. Folk kan ju då, ve och fasa, använda sitt buffertsparande istället för korta krediter.

    Föreslås däremot ett speciellt konto som förenklar deklaration och då i förlängningen uppmuntrar till att göra många fler köp och sälj-affärer (generera courtage) så mottas det dock välvilligt. Det kan ju "någon" tjäna pengar på. ^^

    Nä nu börjar jag nog bli lite väl cynisk... :)

    SvaraRadera
  3. Svensken överlag är så invaggad i social säkerhet att vi tror att allt bara ordnar sig om vi blir av med jobbet eller blir sjuka. Tyvärr monteras denna typ av välfärd ner mer och mer och vi blir tvungna att skaffa privata inkomst- och sjukförsäkringar för att kunna vara säkra på att få rätt vård i tid, eller en inkomst som räcker för att betala det viktigaste om vi blir arbetslösa.

    Det går att spara om man bara vill, men många vill inte eller saknar disciplin. Det är så mycket lättare att låna. Jag tror att folk måste göra tuffa erfarenheter för att förstå...

    Jag och min fru håller som bäst på att sanera bort onödiga utgifter och amorterar av våra konsumtionskrediter och jag ser varje månad hur det frisätts mer och mer kapital som jag sedan lägger till amorteringarna. Det var faktiskt tack vare dig, Per och ditt excelark (Befriad) som vi kom igång med detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag tacka ödmjukast att mitt excelark var till så stor glädje. :)

      Radera
  4. vi känner att vi är nog ganska ovanliga som sparar hela 17.000kr/mån.
    eller?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg