Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Trygg valuta

Efter med intresse ha läst om boken Balansakten hos bloggrannen Cornucopia blev jag än mer nyfiken kring ämnet privatekonomi och buffertsparande. Att medelklassen i vårt klasslösa samhälle är mer sårbara än någonsin är knappast en nyhet - frågan är snarare varför det numera är ett faktum? De flesta privatekonomer rekommenderar ju minst en månadslön efter skatt på banken. Är det ovilja, fattigdom eller att sparsamhet inte längre är en dygd?`

Philip Lerulf från det svenska näringslivets tankesmedja Timbro menar att det finns ett fundamentalt fel i det svenska välfärdssamhället. Att vuxna människor med försörjningsansvar inte klarar av några få veckor utan lön är anmärkningsvärt. Allt högre skatter i led att staten skulle ta allt större ansvar för tryggheten har lett till att människor i Sverige både tappat pengar och ansvarsförmåga, allt enligt Lerulf.

Anne-Marie Lindgren från arbetarrörelsens tankesmedja pekar på att svenskar av idag har mycket kapital bundet i fasta tillgångar, så som bostäder och sommarstugor vilket minskar möjligheten till kontantsparande och buffertbyggande. Fördubblad belåning på tio år har lett till kraftigt ökade boendekostnader vilket spär på problematiken, enligt Lindgren.

Var fjärde svensk klarar inte av fyra veckor utan lön medan det tar i genomsnitt sex veckor innan a-kassa betalas ut. Många tror att tryggheten är fixad om de blir arbetslösa vilket är en relativt sett missvisande verklighet. Men att många stoppar huvudet i sanden är tydligt. Att ha en SUV på infarten till den nya villan ses mer som en rättighet än en dröm.

Sju procent av svenskarna har inget sparat alls. Ytterligare åtta procent har högst tiotusen kronor. Ytterligare trettioåtta procent har högst femtiotusen kronor undanlagt. Jag har visserligen inte inblick i mina grannars privatekonomi men jag vet att de allra flesta har en nyare och betydligt dyrare personbil än jag. Är det där bufferten har hamnat, tro?

Att förlora jobbet är numera ganska vanligt. Att skydda sig själv och de sina borde kanske fler prioritera upp?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Sunda tankar! Och alla fördelar med att spara först och sedan konsumera istället för att spendera pengar man ännu inte har borde också uppvärderas. Uppskjuten belöning är dubbel belöning!

    SvaraRadera
  2. Vilken bloggare är duktigast på aktier? ;)

    Utmana mig och dom andra i aktietävlingen på www.diforum.se.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg