Utvald
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
Förlusternas hus
Butiken slog igen och efter någon månad öppnade det en outletbutik i samma lokaler. Och det fanns mycket billigt där. Jag har ingen aning om denna outlet hade med KF att göra men misstänker att så var fallet. I samband med den nuvarande krisen inom KF blev det klart att fastigheter ska säljas ut för miljarder och detta sammanföll med annonserandet att outleten skulle stängas snarast. Alla priser var redan 50% rabatterade men nu så sänkte man ytterligare 50% på allt. Jag for dit i en hast och köpte bland annat nya trädgårdsmöbler för en spottstyver - istället för drygt sjutusen kronor landade kvittot på tvåtusen! Allt säljs ut för nästan inget alls!
Att KF blöder har varit ett faktum länge. Den förra VD:n sparkades nu ut och fick elva miljoner som plåster på såren - något som inte tycks genera någon i KF:s styrelse. Nya VD:n har en svår uppgift framför sig att bygga nytt förtroende hos kunderna, inte minst med tanke på att det finns planer på att sänka medlemsåterbäringen. Läs gärna Carolina Neuraths vassa tunga i ämnet.
Personligen tror jag att det går åt skogen med gamla Kooperativa Förbundet. Sorgligt men även en gammal elefant får ge sig till sist. Konkurrensen är hård inom livsmedel och KF har inte lyckats hänga med i effektiviseringen bland de andra aktörerna. Men jag hoppas på att de reder ut det, det är trots allt en anrik verksamhet som i mångt och mycket förknippas med Sverige. Jag saknar gamla Domus.
Läs även andra bloggares åsikter om Det som är livet, Ekonomiprat, Förlust, Konsument, Konsumera, Konsumtion, Priser, Privatekonomi, intressant?
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
Kommentarer
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.
Jag tror KF kan vända på det här. Nu har de fått en ordförande som verkar kunna ta tag i problemen. Att de inte kan dela ut massa återbäring när de går med förlust är väl ganska givet.
SvaraRaderaDe flesta väljer nog butik efter läge, utbud och priser snarare än efter vilken kedja butiken tillhör. Sen kanske man väljer att skaffa ett kort i den kedja ens favoritbutik tillhör. När jag växte upp var det ett politiskt ställningstagande att handla på ICA eller KF. Det känns helt passé idag.
Jag tror generellt att många överskattar ICAs styrka och skicklighet. De har levt gott på att butikschefer drivit sina butiker skickligt, men ofta också i brist på bra konkurrens. Får Coop ordning på verksamheten så kan ICAs övertag krympa snabbt. ICA är trots allt inte i samma klass som t.ex. HM eller IKEA, vilket äventyret i Norge tydligt visar.
Mvh
Mattias
Jag gillar din optimism. Vi håller tummarna. :)
RaderaJapp, outleten är/var KFs. Köpte en järngryta från Skeppshult där för 200 kr. Cervera tar 1200 kr.
SvaraRaderaDet känns lite sorgligt att Coop Forum faller på att de försöker följa en etisk övertygelse. I alla fall är det så jag ser det.
SvaraRaderaDe vill försöka dra sitt strå till stacken vad gäller miljö och etik inom livsmedelsbranschen, men är inte tillräckligt tydliga med vad de står för och har inte lyckats visa upp det på ett attraktivt sätt. Kunderna idag är bortskämda och vill ha saker, de vill inte betala mer för etiskt producerade varor. Inte än i alla fall, men en effektiv marknadsföring hade nog kunnat vända det för Coop.
Numer får man t ex inte poäng längre om man köper cigaretter och de har heller inga mängdrabatter om man köper cigaretter. Jag antar att det finns någon tanke bakom det hela, att Coop vill visa vägen för ett tobakfritt samhälle, men de har inte lyckats få folk medvetna om det. Istället märker man när man kommer till kassan att cigaretterna har blivit dyrare. Detta gjorde att mina föräldrar som tidigare handlat allt på Domus/Konsum/Coop i alla år där gick över till Ica Maxi. Så är det om man är inbiten rökare I guess, då spelar dessa rabatter roll.
De har även lagt mycket fokus på ekologiskt , rättvisemärkt osv. Tyvärr tror jag det kom fel i tiden. Om ca 10 år tror jag det här med ekologiskt kommer vara något som de allra flesta efterfrågar, nu är det bara en mindre del av kunderna som tycker det är så viktigt att man är beredd att betala upp till det dubbla för ekologiska varor. Maxi har istället fokuserat på att erbjuda ett lågt pris och de lockar ofta med gåvor för att åka och handla. Triviella saker typ "du får en gratis ananas" men vi konsumenter älskar ju en bra deal och särskilt att få något "gratis".
Coops tv-reklam har länge varit usel, helt obegriplig nästintill. De har visat hur stressad man kan vara i mataffären, de har visat en kund som gömmer sina Coop-varor i vagnen när han plötsligt stöter på sin PT i mataffären och därför skäms (underförstått "du som kund kan inte stå för att du handlar på COOP" och "vi säljer ohälsosam mat"), de har visat kunder som står och iakttar andra i kön och man får "höra" vad personen tänker. Alla såna småjobbiga situationer får en inte direkt att bli sugen på att åka till COOP. Nej, tv-reklamen de senaste åren har varit urusel och säkert en betydande orsak att ingen vill handla där. Detta att jämföra med ICA- Stigs segertåg.. Personen ansvarig för att ge klartecken för Coops tv-reklam har noll känsla för vad som säljer och vad folk vill ha.
Sofia
Ja, jag kan inte annat än hålla med dig, Sofia. Trist men mycket beroende av att företaget sköts illa. :/
Radera