Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bättre beredvillig bredd

Jag blev ganska förvånad över att min skatteåterbäring redan idag trillade in på mitt lönekonto. Ett antal tusen kalla som i år ska gå till en resa för familjen under höstlovet. Vi behöver en avkopplande samvaro under den långa hösten, har vi insett.

Jag har under den senaste veckan gjort några transaktioner i min portfölj. Ut åkte SJR, Eurocon och Avega Group trots att dessa bolag troligen kommer att gå bättre framgent än tidigare. Jag sålde också HM och Investor vilket kanske kan te sig oklokt. Men det finns en enkel anledning - jag har för lite kapital i min portfölj för att kunna inneha alla de aktier som jag önskar. Jag valde därför att diversifiera med hjälp av fem fonder som bland andra bloggaren Spara Klokt använder sig av:

  1. Spiltan Investmentbolag med bl.a. Industrivärden, Investor, Kinnevik, Lundbergs och Ratos.
  2. Didner & Gerge Småbolag med bl.a. Loomis, Lagercrantz och NCC.
  3. Skagen Global med Samsung.
  4. Skagen Kon-Tiki med Hyundai och ABB.
  5. Catella Avkastning med enbart räntebärande värdepapper.
Med hjälp av dessa fonder så får jag en bredare exponering på aktiemarknaden än tidigare vilket jag ansåg önskvärt. Bland aktierna lever dock bolag som Handelsbanken, Fortum samt Sampo kvar. Jag har  också ytterligare en portion Industrivärden. En liten skvätt Avanza Zero tillsammans med Apple, Google och Microsoft finnes också.

Så inför sommaren så känns detta som en komfortabel strategi. Facit har vi dock inte. 

Hur ser du på sommarens börs?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Intressant förändring i portföljden. Jag är just i valet och kvalet om jag ska sälja av några aktier och lägga pengarna på tryggare plats i väntan på en börsnedgång eller om jag ska sitta kvar i båten. Frågan är om rätt tid är nu eller efter sommaren?
    Spiltan Investmentbolag ska jag titta närmre på, övriga fonder är jag redan insatt i. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Akta dig för fondavgifterna. Ska du ha fonder, lägg större delen i Avanza Zero.

    SvaraRadera
  3. Hemskt din blogg ser ut med så mycket annonser.

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag hoppas på låga aktieköpspriser under sommaren, eftersom jag kommer att vara hemma och ha tid att följa börsens svängningar, och pengar på servicekontot att köpa för.... sedan kan det gärna få rulla uppförs :-) Själv hoppas jag kunna spendera på en resa när jag är klar med op och rehab...till ett varmare ställe, gärna. Ha en bra "flaggdag".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma - hoppas du hittar en prima resa! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg