Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Elbrägdagöring

Vårt elavtal, som inte varit det mest fördelaktiga med tanke på priset, närmar sig sitt slut. Det känns befriande och den här gången så ska vi försöka få till det bra.

Ovanligt många hushåll som byter elavtal väljer fast elpris, nämligen 65 % av dem. Av de fasta avtalen är det de med ett års bindningstid som är populärast. Själv tycker jag att det är en svår ekvation att lösa - rörligt eller fast? Ett helt rörligt avtal kostar för stunden knappt 74 öre per kilowattimme, närmare 80 öre vid ett års bindningstid och ytterligare en tioöring för ett treårsavtal.

Det rörliga elpriset är historiskt sett billigare än fast elpris men prissvängningarna påverkar så klart våra månadskostnader. Men med vår årsförbrukning på ungefär 24 000 kWh så blir tioöringar tusenlappar på året. Hur pass kall vintern blir spelar så klart också stor roll, mars månad var mycket kall och därmed också dyr.

Vårt relativt sett dyra elavtal som löpt på två år kostar oss 111 öre per kilowattimme. Om vi binder på tolv månader går det att få 84 öre istället, en prisskillnad på mer än sextusen kronor per år.

Oavsett hur beslutet blir så ska det eldas betydligt mer i kakelugnen den kommande vintern. Som vanligt är vi sent ute och har inte köpt någon ved ännu. Typiskt familjen Penning, det. För nu är det ju sommar och långt, långt till vintern. Eller?

Svenska elpriser är fortsatt låga jämfört med EU i stort. Kommer det att bestå? En regnig sommar ger lägre elpris i vinter men vill jag verkligen ha det?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Annars har du Telinet som har ett max tak på 49 öre med rörligt neråt.....
    Rörligt elevtal utan bindingstid.... - 8 öre påslag
    Titta på deras Hemsida

    själv har jag jävlas med dem (Telinet) och förlängt deras 3 månaders avtal---...som de har som lockpris ... det blev 26 öre i vintras dec-feb... Mvh Johan

    SvaraRadera
  2. Hejsan, jag hittar inte din e-post då jag skulle vilja skicka ett mail om en lite mer specifik förfrågan. Skicka gärna ett mail till corporate.finance.blogg@gmail.com så återommer jag direkt! Mvh Evert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, e-post finns här till höger: per.penning@gmail.com

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg