Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Läge


Några dagars rejäla fall på börsen byttes mot två dagar uppåt. Det är då en förunderlig dans. Vissa köper Bear och Bull för att kompensera i bergbanan men själv kompenserar jag med att strypa utgifter som är effektivt det med. Lustigt nog så skrev Ägamintid om just lunch och lunchlåda. Jag anstränger mig mycket att ta med mig mat hemifrån istället för att äta lunch ute motsvarande 60 till 120 kronor. I genomsnitt sparar jag och frun då 35 200 kronor om året som mest. Nu är detta en utopi att alltid lyckas få med sig mat hemifrån men onekligen finns det stora pengar att spara här.

Bankerna har nu också börjat med att höja bolåneräntorna. Först ut var Länsförsäkringar Bank, en bank som fått många lovord som en utmanare mot de stora drakarna, och idag följde flera storbanker och då bland annat vår egen bolånebank - Handelsbanken. Jag hoppas att det hela håller sig lugnt Juli månad ut då halva vårt bolån ska läggas om eftersom jag i nuläget räknar med minst en procentenhet lägre ränta i samband med detta. Lugn och fin, räntemarknaden.

Även om det går utmärkt att göra investeringskalkyler som slår amorteringen så som sparform ska inte psykologin i uttrycket 'skuldfri' underskattas. Jag är trots allt inte skuldfri om jag har ett bolån på en miljon kronor och en miljon kronor på banken även om dessa belopp tar ut varandra. Skuldfri är jag blott den dag inga fodringar finns på mig och inga räntor finns att betala. Att amortera är en helt idiotsäker sparform utan något finstilt att sätta sig in i. Amortering fungerar precis lika bra i vilket konjunkturklimat som helst.

Att bli arbetslös är inget bra för privatekonomin. Att bli långvarigt sjuk är ännu värre, det finns det många bevis för. Jag ser det så som en ypperlig ansats att se till att vara helt skuldfri i god tid före pension. Om den planen innefattar en investeringsplan dessutom är ju ännu bättre. Men aktier och fonder allena gör inte en överskuldsatt person till en fri man eller kvinna.

Läge att investera på börsen? Kanske. Läge att amortera? Alltid.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Läst igenom lite här. Och ska fortsätta imorgon när ögonen inte är så tunga. Mycket intressant och läsvärd blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha, Annelie. Alltid välkommen! :)

      Radera
  2. Läste precis på en nyhetssida varför amerikanska börsen steg igår:

    "New York-börserna steg för andra dagen i rad. De reviderade - och försämrade - tillväxtsiffrorna som presenterades på onsdagen lättade investerarnas oro över att centralbanken Federal Reserve snart ska dra ned på stödköpen av obligationer"


    Den Amerikanska börsen är alltså glad över att det går sämre för Amerika som land eftersom Federal Reserve då kommer fortsätta trycka upp nya pengar.....

    Mvh
    Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  3. Du är verkligen jätterädd för skulder? Ser dig kommentera mycket om hur glad du blir när folk amorterar. Så länge man har ett bra eget kapital är skulder inte farligt. Och så länge avkastningen på ens aktier är högre än räntekostnaderna ska man investera, annars förlorar man pengar.

    Läge att investera på börsen? Alltid. Läge att amortera? Kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där beror ju lite på om man anser att pengar är det enda med värde, eller om exempelvis lugn/sinnesro/osv. är något man vill ha med i beräkningen.

      /TE

      Radera
    2. @ Chrimatistikos

      Du kan ju omöjligt veta avkastningen på en aktieinvestering på 1, 10 eller 15 år. Att direktavkastningen är högre än låneräntan betyder ju inte att totalavkastningen på investeringen slår amortering. Ödmjukhet inför marknadens nycker är otroligt viktigt.

      I våras sålde jag av nästan hela aktieinnehavet för att lösa in huslånet och är nu skuldfri.
      Om jag förlorar avkastning gentemot börsen vet jag först om några år men känslan är oslagbar och nu kan takten på att samla likvider inför nästa nedgång på börsen ökas ordentligt.

      Tack Per Penning för en utomordentligt bra blogg som jag följer med stort intresse även om det är första gången jag kommenterar.

      MVH PG

      Radera
    3. Tack ska du ha, PG. Ditt svar på C:s kommentar kan jag skriva under på. :)

      Radera
  4. Chrimatistikos,

    när jag var yngre (och före finanskrisen 2008) resonerade jag stenhårt som du ; rent finansiellt, logiskt 'rationellt'. Har därför haft en hög belåning, även om mina finansiella tillgångar överstiger belåningen (dubbelt upp cirka).

    Men som Warren Buffett sa:
    “You don’t know who’s swimming naked until the tide goes out.”

    Därför har jag under de senare åren, som en del av processen att bli 100% fri/äga min tid, också börjat amortera. Har funderat extremt mycket på hur jag ska vikta mellan att investera i aktier (för du har en bra poäng) och hur mycket jag ska amortera (för att Per P och Warren B har en bra poäng).

    Till slut har jag bestämt mig för att använda all utdelning till konsumtion (dvs amortering på mitt huslån). Kom fram till att jag ju i slutändan vill använda mina utdelningar till konsumtion (dvs alla mina levnadsomkostnader), så det var väl lika bra att börja redan nu. Och så använder jag allt mitt nysparande enligt din devis, dvs investeringar alltid.

    AAA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir tydligt med din kommentar, AAA, att det inte finns något självklart recept i kopplingen mellan att betala av lån och/eller att investera. Mitt eget hopkokade recept är att amortera i en hög takt och att investera mindre belopp. :)

      Radera
  5. @Per P: Helgumannen är ett jäkligt fint läge. ;-) Har du kopplingar dit?

    Mvh / Palle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men Gotland är en av de mytiska och mystiska platser som jag längtar till att besöka. Men än så länge är det en okänd värld. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg