Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Sjuka socker

Jag mår inte bra av att äta socker. Det har jag insett. Jag drabbas av hjärtklappning och dessutom lite illamående. Att läsk och godis är skit, så är det bara.

Jag ratar numera socker så ofta det är möjligt. På samma sätt så ratar jag aktier som sysslar med tillverkning och försäljning av sådana produkter, så som Coca Cola och McDonalds. Det är uppenbart att det är hälsovådligt skräp som dessa företag förser marknaden med, i mina ögon inte annorlunda än cigaretter eller alkohol. Att tjäna pengar på att människor blir feta och sjuka, och då inte minst barn, är inte förenligt med min etiska kompass. Ja, det är i mina ögon förenligt med kvalificerad barnmisshandel. Att företagen känner en viss oro för sin produktkatalog blir tydligt när de närhelst ska försvara dem med ihåliga argument. Det skulle heller inte förvåna mig om detta inlägg kommer att kommenteras till försvar för sina egna investeringar i dylika företag men det lär inte blidka mig - socker och sötningsmedel är synnerligen ohälsosamt.

Den mängd socker och kolhydrater som vi människor sätter i oss blir vår för tidiga död. Vi behöver inte ens de här livsmedeln för att fungera. Att vi bygger upp sockermissbruk, sockerabstinens och dessvärre sockerintolerans och diabetes är helt klart och tydligt. Nej, jag råder er att byta ut McDonalds mot en krog med husmanskost och CocaCola mot vanligt, porlande, härligt vatten. Så länge som vi fortsätter att stoppa i oss denna skräpmat lär de fortsätta att sälja dem och tjäna pengar på din vacklande hälsa.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det är bra business, och de lär fortsätta ända tills det förbjuds. Om det kommer så kommer det att ta lång tid, se bara på hur det går med tobaksrökningen och hur lång tid det tar.
    Så, det kommer att ta lång tid och under tiden finns det bra med pengar att tjäna för en investerare. Och om det blir en tillfällig rekyl därför att aktieägare av Coca-cola och MacDonalds säljer så kommer jag att köpa.

    Bolagen kommer att överleva både dig och mig. Vare sig vi äter socker eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så att tjäna pengar med en axelryckning är i sin ordning?

      Radera
    2. Det som i historien förlängt människans medellivslängd mest är införandet av tobaksskatt. Sockerskatt är ju självklart!

      Radera
    3. Sockerskatt är helt i sin ordning, enligt mig.

      Radera
  2. I Japan finns det "smarta" toaletter som medan du "tar det lugnt och funderar" tar din vikt och blodtryck samt en analys av det du lämnar ifrån dig. Samtidigt har ICA FULL koll på exakt vad du handlar och ger dig nya riktade erbjudanden som maximerar deras marginaler.
    Tänk om....
    ...datan från toaletten kombineras med dina inköpsvanor samt datan från din Runkeeper och ICA istället ger dig personaliga erbjudanden som skulle gynna din hälsa...
    ...tänk om....
    Ja, tekniken finns redan idag. Datan går att köra mot varandra.

    SvaraRadera
  3. McD och CocaCola har säkerligen ett stort tjockt finger med i leken när det kommer till den ökande fetman i väst så jag förstår hur du tänker och håller med dig till viss del. Jag tycker dock inte man ska hårdra allt för mycket. Det är ett fritt val om man vill konsumera deras produkter eller inte, precis som med alkohol. Jag ratar inte aktier som exempelvis Kopparbergs bara för att företaget kan vara med och bidra till att fler blir alkoholister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Det fria valet ska självfallet försvaras, dock inte bolagens lobbying för sina produkter där sanningen kommer i kläm.

      Radera
    2. Eller staters subventioner till odling av majs, som är källan till i stort sett allt socker vi sätter i oss i dryck och mat.

      Radera
  4. Du har en poäng, samtidigt som jag tycker att det fria valet är oerhört viktigt - vilket också måste inkludera utbildning och insikt. Du kan med gott samvete äta en burgare eller två med pommes då och då - bara du också rör på dig och ser till att äta vettigt de andra dagarna. Förbud är aldrig bra, extremism är aldrig bra - vare sig åt det ena eller andra hållet.

    Jag har för övrigt börjat äta mycket mer GI. Eftersom jag grillar mycket är det naturligt för mig att äta en rejäl grillad biff ovanpå en ordentlig grönsallad. Inte nog med att jag mår bättre, jag går ner i vikt och jag kan unna mig en och annan cola då och då.

    Per Moberg sade vi något tillfälle att den som går en mil om dagen kan äta vad han vill...

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig i det du skriver samtidigt som jag tycker att det, som i många andra frågeställningar, är upp till var och en att leta reda på information och utifrån den skapa sig en uppfattning och fatta egna beslut. Visst kan vi lägga på en "sockerskatt" och vidta liknande åtgärder, men människor kommer inte per automatik få mindre "sug" efter socker och snabba kolhydrater för det. Tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, troligen korrekt. Men något fäktande med väderkvarnarna behövs nog.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg