Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Dyra dyrbarheter

Vill du bli rik? Vill du att ditt liv ska fyllas med såta slantar? Se då till att undvika stora kostnader. Ett exempel på det är barn. Skaffa inte ungar! Sådana kostar massor med stålar under massor av år och det handlar om sexsiffriga belopp per kotte.

Är du dock som jag, som ser pengar som medel och inte mål - skaffa barn, egna eller adopterade. Det spelar mindre roll för ungar, det är det bästa som finns. Du lär dig massor av dem, så som tålamod, var din gräns till öppet vansinne ligger och sann, äkta kärlek. Skaffa barn och ditt liv blir sig aldrig likt mer utan något mycket större, mer omfattande och fantastiskt. Dessa juveler, diamanter och guldklimpar kommer att revidera din inställning till livet och ge dig massor med glädje, oro, bekymmer, skratt, tårar och ångest. Ja, ditt känsloregister kommer att skakas om och få sig rejäla törnar. Och det är ju det som kallas att leva.

När jag tittar i backspegeln så skulle jag och frugan kunnat ha ett tillrättalagt, behagligt liv med massor av pengar att slösa på konsumtion och nöjen. Och utan barn hade vi heller inte vetat något annat, för barn i abstrakt form som vi aldrig hade kramat, skällt på eller lekt med hade i sig aldrig tett sig verkliga. Och det beror så klart på att barn aldrig kan vara abstrakta utan endast människor och individer. Så denna resa till att bli förälder skulle jag aldrig byta mot vilka pengar som helst i världen. Våra barn är de mest dyra dyrbarheter som finns och de kostar dessutom pengar. Men likväl så är de den bästa investeringen härifrån till evigheten.

Bland årets sommarpratare har vi Kristian Gidlund som lider av obotlig cancer. Kristian är en lysande skribent som bland annat skrivit 'Till mitt barn i drömmarna'. Läs och lyssna till denna kloka, kloka unga man.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det finns nog ingen som ser tillbaka på sitt liv och ångrar att de skaffade barn. Kanske var inte tidpunkten den optimala eller pappan/mamman den rätta, men ångrar sig tror jag inte någon gör.
    Däremot finns det kanske ett par karriärister och miljonärer som ångrar sig på ålderns höst. Några som inte hann med barntåget eller som av annan anledning inte har några barn. Barn är ju ingen rättighet även om många tycks tro det i dagens samhälle, det är en gåva och något vi har till låns en kort period i livet.
    Elaine Eksvärd skrev väldigt fint om det på sin blogg idag:
    http://elaineeksvard.se/blog/2013/07/25/barn-har-man-en-kort-period-njut/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till låns. Det är så sant, så sant. :)

      Radera
  2. Det är tur iaf att man inte måste välja mellan att bli rik och att skaffa barn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet du inte. Tro mig. :)

      Radera
    2. Haha, kanske inte. Vi får se. Jag försöker hålla hoppet uppe så länge det går ;)

      Radera
  3. Om man ser till det rent ekonomiska, så är såklart inte barn en sund "investering".
    Under de senaste åren har jag följt ett gäng ekonomi-bloggar med olika inriktning, och det känns som att de speglar några skillnader i både förutsättningar och tankesätt utifrån familjesituation.
    Hade jag varit utan barn (och förmodligen även sambo), hade jag nog lättare hakat på den inriktning exempelvis "Hur jag blev rik" och "Miljonär innan 30" följt, dvs dra in hårt på utgifter.
    Nu har jag istället hus och barn, och kan lättare identifiera mig med "Per Penning":s mer balanserande mellan att spara och unna sig själv och familjen upplevelser såväl som en och annan pryl.

    På det känslomässiga planet är det lätt att konstatera att jag inte skulle vilja vara utan mina barn (såklart). Det är ju som Per skriver så att amplituden på känslokurvan ökat dramatiskt, och både positiva känslor såväl som negativa är (för mig) mer markanta då de gäller barnen.
    Man kan också konstatera att det går fort. Vår förstfödda, som jag tycker vi nyss fick, har passerat 7-årsstrecket, och rimligen har en tredjedel av tiden han bor hemma redan gått.

    Huruvida det går att bli (ekonomiskt) rik när man har barn och hyggligt normala inkomster vet jag inte. Jag vet däremot att för mig är det uteslutet att sikta på ekonomiskt oberoende ett antal år fram i tiden.
    Vi försöker "leva här och nu" (som det ju brukar heta...) vilket för mig innebär amortering i stadig takt, sparande till bilar, renoveringar osv för att slippa utöka lånen, men samtidigt att vi unnar oss både resor och prylar i rimliga/måttliga mängder.

    /TE

    SvaraRadera
  4. För att bli rik och ha barn krävs det nog att man prioriterar den enas karriär (varjefall åt gången). Själv har jag offrat föräldraledigheten för att kunna starta eget. Men det krävdes ju att min fru var beredd att skjuta upp sina kärriärsplaner på framtiden.

    SvaraRadera
  5. hej.
    barn? nej tack.

    SvaraRadera
  6. Att jämföra sin ekonomiska situation med eller utan barn ter sig ganska ovesäntlig i min mening. Ungefär som att fundera på om man borde flytta in i en husvagn och leva utan elektricitet för att spara pengar. Livet är kort och att skaffa barn är ett val man gör med andra utgångspunkter än ekonomiska(enligt mitt sett att se på saken). För många är barnen ju det värdefullaste man har utan en uns av tvekan.

    SvaraRadera
  7. Jag kunde inte föreställa mig vilka känslor barn skulle frammana. Inte direkt, men efter nåt år eller så är man så totalt uppslukad av total kärlek att man häpnar. Dock kan jag fortfarande bli förbannad, trött och nedstämd över hur tufft det är ibland. Men det lättar för varje dag.

    Vill även tillägga att en bekant vars far varit näringslivstopp vid åsynen av vårt första barn pratade oavbrutet om hur han önskar att han hade tagit bättre vara på sina egna barns barndom. Värt att ha i åtanke när man (i alla fall jag) jagar nästa tjänst, en högre lön och mer utmaning. Vad spelar roll i slutändan?

    SvaraRadera
  8. Sen finns det ju sådana som jag, vi som frivilligt väljer bort att ha egna barn. För mig har det ingenting att göra med att jag är karriärist eller att jag inte vill lägga pengar på barn. Jag är helt enkelt inte intresserad, och jag tror att jag hade blivit en ganska dålig förälder.

    Med barn är det som med vuxna - några gillar jag, andra ogillar jag. Jag umgås gärna med personer jag gillar, oavsett ålder. Men föräldraskap är inget för mig.

    Samtidigt tänker jag på flera par/personer i min närhet som inte fått barn. Några har aldrig träffat rätt person att leva tillsammans med, och vill eller kan inte bli ensamstående föräldrar. För dem är barnlösheten ofta en sorg som kombineras med singelsorgen. Andra har träffats så sent att de inte fått adoptera, åter andra har inte de ekonomiska möjligheterna. Barn är ingen självklarhet.

    SvaraRadera
  9. Tack för alla kommentarer. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg