Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Blå dunster

Idag kom en inbjudan till mat, dryck och biofilm från ett företag som heter 'Cerberus'. Det låter ju trevligt att få äta gratis men naturligtvis finns det en hake. Företaget påstår sig vara ett av landets största rådgivningsföretag inom sparlösningar så för att få smaka av buffén och lådvinet så måste man först lyssna på en föreläsning om finansiell planering, som det kallas.

Att filmen som ska visas är den senaste i serien 'Snabba cash' är litet skojigt. Det går ju trots allt endast att bli rik riktigt snabbt via den kriminella vägen men sådana tjänster erbjuder väl inte Cerberus.

Jag vet inte riktigt varifrån företagets namn härstammar och vilket budskap man önskar väva in i det? En av Plutos månar? Nej, knappast. En hund? Nja? Kanske är det en orm det rör sig om då Cerberus är en familj av snokar. Så jag tackar bestämt nej. Inte heller Adam och Eva hade någon lycka med att bekanta sig med en orm och blev som tack utkörda ur paradiset.

Alla vill ha dina pengar. Kom alltid ihåg det. Inga råd är gratis undantaget de här i Blogglandet. Att bedriva finansiell rådgivning är definitivt så pass lönsamt att många vill vara med i spelet. Mitt råd är att hålla sig borta från dylika företag. Att företag i denna bransch påstår sig vara oberoende är bara blå dunster och ett sätt att försöka ge sken av att vara din vän. Självklart så lever de på provision ifrån försäkringsbolag och andra finansiella aktörer vilket därmed borgar för att det är dessa intäkter som styr i vilken riktning 'rådgivningen' sker.

Cerberus är känt för att ringa upprepade gånger till människor vilket bland annat lett till en Twitter-sida med namnet 'Nej till Cerberus'. Självklart är det lönsamt att ringa och försöka sälja in sina lösningar, vilket därför också sker med hjälp av stackars 'kundbokare'.

Slutligen så kan jag inte låta bli att konstatera att VD Alexander Strömstedt är slående lik Gordon Gekko, eller vad säger du? Greed is good.

Nej, strunt i sådant och lär dig att förvalta dina pengar själv. De är ju trots allt dina.

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg