Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Den tionde mannen

Jag, liksom de flesta andra, ser mig som en rationellt tänkande människa. Jag är inte dum och kan agera kritiskt. Tror jag. Men vi är blott djur och dessutom ett flockdjur, vi springer gärna i samma riktning som kollektivet. Kanske borde vi i vårt samhälle använda oss mer av den ganska geniala idé som kallas 'den tionde mannen' som jag hörde om i Zombieapokalypsen 'World War Z'? Den lyder så här:

När nio personer är överens om någonting så är det den tionde mannens skyldighet att inte hålla med utan att hävda motsatsen - oavsett hur osannolik den är. 

Visst låter det intressant? Bevisföringen skulle minsann kunna vitalisera allt från Riksdagsdebatter till arbetsplatsärenden! Om nio personer säger att börsen ska upp, då ska den tionde envist hävda motsatsen. Om de nio säger att jorden är rund så ska nummer tio betvivla det och leta efter alternativ. När någon hävdar att de äger sanningen så hävda att så inte är fallet alls.

För vår hjärna är ett fantastiskt instrument som inte är att lita på. I boken 'The Believing Brain' talar författaren Michael Shermer om hjärnan som en 'troende motor' - vårt huvud är en maskin som ständigt och outtröttligt letar efter mönster och kopplingar i tillvaron. Oftast blir det rätt men ibland totalt fel. Därför är tanken om den tionde mannen så genial.

När de nio är överens om något, då ska den tionde presentera en alternativ synvinkel - oavsett hur löjlig den låter eller ter sig. Om den tionde mannen bevis ter sig svaga i förhållande till de nios går man vidare med den ursprungliga planen. Är det tvärtom råder inte majoritetsbeslut utan då undersöker man den tionde mannen idéer vidare. Och det är faktiskt något som till stor del sker idag men blott inom vetenskapen men borde fungera väl lite varstans.

Var och en av oss kan börja på hemmaplan och försöka tänka som den tionde mannen i våra egna liv. Innan vi accepterar något som fakta borde vi agera som den som tänker tvärtom. Försök att 'inte hålla med' dig själv utan sök istället efter bevis för att din 'sanning' är falsk. Anta att du har fel. Eftersom vi alla letar efter mönster, och ser sådana även om de inte finns där, så är det din uppgift att presentera nollhypotesen för dig själv. Utan tvivel är vi inte kloka. Att lita på någon med tvärsäker min är inte tillrådligt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Intressant tanke. Låter som ett sätt att komma tillrätta med "groupthink". Något som brukar inträffa ibland i homogena grupper där alla är måna om att bli överens och bekräfta varandra snarare än att ifrågasätta giltigheten i ett antagande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter så. Gruppdynamik i all ära..

      Radera
  2. Jag har nog alltid varit den " tionde kvinnan". Ända sedan barnsben!
    Och det har varit väldigt tacksamt när man gör karriär. Min pappa är likadan. Likaså mina farföräldrar. Båda har alltid gjort lite tvärtom, och inte velat apa efter massan och ständigt ifrågasatt varför alla gör si eller så. Likadant som pappa säger, strunta i börsen, gör inte som alla andra,köp saker, hus, tomt, skog och mark. Saker du kan ta på! Istället för att spara på börsen amortera! Och när du har amorterat klart köp mer tomt och mark!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara lite motvall är hälsosamt. Det skapar eftertanke även för andra. :)

      Radera
  3. Kunde inte sagt det bättre själv, det här är helt rätt. För att hitta källan måste man gå mot strömmen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg